Zamieszczamy tu recenzje i polecenia interesujących książek, filmów, publikacji poświęconych edukacji i rozwojowi osobistemu. Dzielimy się naszymi subiektywnymi refleksjami i inspiracjami.
Zobacz bibliografię i netografię, którą wykorzystujemy podczas przygotowania i realizacji naszych szkoleń.

Głaskologia
Głaskologia Miłosza Brzezińskiego nie jest książką adresowaną do nauczycieli, ale jest książką, którą każdy nauczyciel powinien przeczytać, ponieważ autor porusza w niej jedną z najistotniejszych spraw dla edukacji – jak skutecznie wpływać na innych.

12 zasad skutecznej edukacji
Książka Marzeny Wiśniak i Przemysława Bąbla 12 zasad skutecznej edukacji to kolejna publikacja z cyklu pozycji niezbędnych dla nauczycieli zarówno początkujących w zawodzie, jak i tych doświadczonych, którzy chcą odświeżyć sobie podstawowe, zgodnie z tytułem, zasady skutecznej edukacji.

Psychopedagogiczne mity 2
W roku 2019 ukazały się “Psychopedagogiczne mity 2” napisane przez Tomasza Garstkę wspólnie z Andrzejem Śliwerskim. Autorzy rozprawiają się z kolejnymi teoriami z pogranicza edukacji i psychologii bez pokrycia w dowodach naukowych. Ponownie pozycja obowiązkowa dla osób zajmujących się uczeniem. Lojalnie muszę przyznać, że książka nie jest łatwa w czytaniu. To bardziej pozycja naukowa niż popularno-naukowa, niemniej niezwykle ważna.

“Dzieci i czas.” Ola Budzyńska (Pani swojego czasu)
Dzieci i czas, to nie oksymoron a tytuł książki Oli Budzyńskiej – Pani swojego czasu. Już we wstępnie autorka zaznacza, że to nie jest książka o wychowywaniu dzieci. Jest to natomiast książka, która pokazuje jak zorganizować życie w rodzinie. Znajdą w niej cenne wskazówki zarówno rodzice, jak i nauczyciele.

“Powiem ci, jak się uczyć…” J. Gołębiowska-Szychowska, Ł. Szychowski
Książka Joanny Gołębiowskiej-Szychowskiej i Łukasza Szychowskiego “Powiem ci, jak się uczyć” ma podtytuł: “Przewodnik dla ambitnych nauczycieli”. Zupełnie się z tym nie zgadzam. Książka powinna być pozycją obowiązkową nie tylko dla nauczycieli ambitnych, ale dla wszystkich zaczynających pracę oraz tych, którzy chcą odświeżyć swój warsztat pracy.

“Jak się uczymy…” D. Schwartz, J. Tsang, K. Blair
Bardzo długo nauczanie innych było traktowane jako sztuka, opierająca się na nieuchwytnych i nie do końca zrozumiałych mechanizmach. Jedni nauczyciele mieli w sobie to „coś” i byli mistrzami w swoim zawodzie, inni byli skazani na przeciętność. “Jak się uczymy. 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów” to książka, która na podstawie naukowych odkryć pokazuje jak skutecznie można się uczyć.

“Cudowny chłopak” R.J. Palacio
To przede wszystkim historia Augusta, chłopca o zdeformowanej twarzy, ale to także opowieść o świecie dzieci, miłości i rozterkach rodziców, relacji z rodzeństwem, przyjaźniach ze szkolnej ławki oraz postawach nauczycieli. Daje do myślenia i zmienia optykę. Na podstawie książki w 2017 r. powstał film.

“Ania, nie Anna” serial Netflixa
Ani Shirley chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Ale warto raz jeszcze przeżyć wraz z nią wiele ciekawych przygód. Dzięki serialowi Ania, nie Anna mamy okazję na nowo odkryć losy młodej, osieroconej dziewczyny, którą adoptowało rodzeństwo Cuthbertów (…) To historia o dzieciństwie, przyjaźni, rodzicielstwie, przekraczaniu granic, poznawaniu siebie, potrzebie akceptacji, wyborach i kompromisach, szacunku do odmienności. Tym samym może stanowić punkt wyjścia do dyskusji albo pokazywać inny punkt widzenia.

“Sen Alicji, czyli jak działa mózg” Jerzy Vetulani i inni
To jedyna książka prof. Jerzego Vetulaniego dla dzieci, w której w sposób zabawny i prosty wyjaśnia skomplikowane pojęcia dotyczące budowy i funkcjonowania mózgu. Współautorami książki są Maria Mazurek i Marcin Wierzchowski. Z sennego dialogu Alicji z jej własnym mózgiem dowiemy się za co odpowiadają poszczególne narządy: serce, płuca, żołądek, nerki, wątroba, jelita a także mięśnie, szkielet i oczywiście mózg.

“Sztuka zadawania pytań w coachingu” Tony Stoltzfus
Umiejętność zadawania pytań to duża sztuka. Dobrze zadane pytanie może inspirować, pobudzać do refleksji, motywować, budować samodzielność i odpowiedzialność za swoje życie. Takie pytania to jedno z podstawowych narzędzi w coachingu, którego celem jest rozwój i wzmacnianie człowieka w drodze do realizacji jego celów.

“Jak się uczyć” Benedict Carey
Autor pokazuje w przekonujący sposób, że ignorancja może być cenna, a stany koncentracji na zadaniu są przeceniane (…) Może okazać się, że te wszystkie komunikaty: Siedź prosto; Skup się; Rób wszystko po kolei; należy zamienić na: Chodź; Leż; Zwisaj głową w dół; Pomyśl o niebieskich migdałach; Ucz się wszystkiego na raz!

“Włam się do mózgu” Radek Kotarski
Może nie wszystko co omawia Kotarski, da się przenieść do szkolnej klasy, ale na pewno ze wszystkimi technikami powinni zostać zapoznani uczniowie, aby nie byli tak często bezradni wobec ogromu materiału do opanowania.

“Szkoła uczenia się” Jarosław Kordziński
Książka Jarosława Kordzińskiego „Szkoła uczenia się” to swoiste kompendium wiedzy o uczeniu się właśnie. Autor w przekonujący sposób pokazuje, że nauczanie nie jest już dzisiaj możliwe. (Tak swoją drogą, chyba nie było możliwe nigdy. Wszystkiego musimy nauczyć się sami, inni mogą nam to jedynie ułatwić).

“Kobieta asertywna” Kamila Rowińska
„Kobieta asertywna” to książka Kamili Rowińskiej dotykająca tematu asertywności wśród kobiet. Czy to książka tylko dla kobiet? Na szczęście nie. W książce Kamili Rowińskiej znajdziesz wiele wartościowych informacji na temat asertywności w różnych sferach życia wzbogaconych o konkretne przykłady. „Kobietę asertywną” czyta się szybko, ale lekcje w niej zawarte wdraża się nieco dłużej

“Sztuka i teoria skutecznego nauczania” Robert J. Marzano
My nauczyciele często w swoich działaniach kierujemy się nawykami, intuicją, modami, które często nie mają żadnego oparcia w badaniach naukowych. Marzano pokazuje zaś dowody, mówi co z nich wynika i, co najważniejsze, jak zastosować to w codziennej pracy w szkole.

“Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na mtywację” Daniel Pink
Podtytuł „Kompletnie nowe spojrzenie na motywację” jak najbardziej oddaje treść książki. Przewrotnie poleciłbym szczególnie uwagi o motywacji, którą Pink nazywa 2.0, a którą można utożsamić z motywacją zewnętrzną.
Podoba Ci się ta strona?
Podziel się nią poprzez portal społecznościowy lub wyślij link znajomemu