Czas na kolejną książkę. R. J. Marzano, Sztuka i teoria skutecznego nauczania. Nie będę ukrywał, pozycja dość trudna w czytaniu (przynajmniej dla mnie), ponieważ autor wszystkie swoje propozycje dydaktyczne poprzedza omówieniem badań i teorii naukowych.
Moim zdaniem jest to jednocześnie wielka wartość tej pozycji, ponieważ my nauczyciele często w swoich działaniach kierujemy się nawykami, intuicją, modami, które często nie mają żadnego oparcia w badaniach naukowych. Marzano pokazuje zaś dowody, mówi co z nich wynika i, co najważniejsze, jak zastosować to w codziennej pracy w szkole. Wszystkim zwolennikom surowej „dyscypliny” polecam rozdział o roli relacji w procesie nauczania. Tym, którzy zastanawiają się, czy zadawać prace domowe, fragment o ich skuteczności. W dodatku dostajemy praktyczne porady, chociażby, jak powinna być zorganizowana przestrzeń w klasie, no ale w polskiej rzeczywistości oświaty publicznej to już trochę fiction, chociaż poparte solidną science.
Opracował: Piotr Bachoński
Podoba Ci się ten wpis?
Podziel się nim poprzez portal społecznościowy lub wyślij link znajomemu
Jeśli szukasz więcej inspiracji przejdź do naszego bloga.