Strona główna » Blog z inspiracjami » Bibliografia i netografia
Bibliografia i netografia
Na skróty
Tutaj znajdziesz pozycje bibliograficzne oraz linki do treści internetowych, przydatnych w pracy nauczyciela. Wiele z tych pozycji możesz zobaczyć podczas naszych szkoleń. Polecamy dobre opracowania książkowe i przywozimy je na nasze szkolenia. Udostępniamy naszym uczestnikom łącza do stron internetowych, filmów edukacyjnych itp.
Możesz sprawdzić w katalogu online dostępność interesującej Cię pozycji w zasobach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Marii Grzegorzewskiej w Zielonej Górze.
Na dole tej strony znajdziesz listę linków do katalogów innych pedagogicznych bibliotek wojewódzkich.
Bibliografia i netografia wg kategorii
- Podstawy programowe różnych poziomów edukacyjnych – zob. np. https://podstawaprogramowa.pl/
- Zalecenie Rady Unii Europejskiej z 22.05.2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie – https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2018.189.01.0001.01.POL&toc=OJ:C:2018:189:TOC (dostęp: 23.07.2018 r.)
- Strona Ośrodka Rozwoju Edukacji poświęcona wspieraniu szkół w kształtowaniu kompetencji kluczowych – https://www.ore.edu.pl/category/projekty-po-wer/wspomaganie-szkol-w-rozwoju/ (dostęp: 23.07.2018 r.)
- Publikacje wydane w ramach projektu Kompetencje kluczowe drogą do kariery realizowanego w latach 2010-2013 przez Wyższą Szkołę Pedagogiczną im. Janusza Korczaka w Warszawie:
- „Kompetencje kluczowe drogą do kariery – poradnik realizacji projektu edukacyjnego”
- „Kompetencje kluczowe drogą do kariery – program rozwijania kompetencji kluczowych oraz scenariusze zajęć”
- Publikacje dostępne są w formie elektronicznej pod adresem: https://drive.google.com/drive/folders/1YSQWp2-qOeiXmDPUCuRbqpud2g4Q5SaL?usp=sharing (dostęp: 23.07.2018 r.)
- Poradniki i materiały nt. wspomagania szkół i przedszkoli dostępne na stronie https://www.doskonaleniewsieci.pl/Download_SORE.aspx (dostęp: 23.07.2018 r.)
- Spacer edukacyjny jako metoda rozwoju zawodowego nauczycieli (ośrodek Rozwoju Edukacji) – film na portalu YouTube – https://youtu.be/9V9mUkZMvjs (dostęp 23.07.2018 r.)
- Wystąpienie sir Kena Robinsona „How to escape education’s death valley” https://www.ted.com/talks/ken_robinson_how_to_escape_education_s_death_valley?utm_campaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare (dostęp: 23.07.2018)
- „6 megatrendów będzie miało największy wpływ na kształt globalnej gospodarki” – https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/megatrendy-ekonomiczne-2018.html# (dostęp: 01.04.2019 r.)
- Radłowski Grzegorz, Sztuka Feedbacku, Warszawa 2022 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Pauluk Dorota, Model oceniania wspierającego uczenie się i rozwój, Kraków 2022 (➡️ zob. recenzję na naszym blogu)
- Agnieszka Wenda, Danuta Sterna, OK zeszyt. Warszawa 2020
- Sterna Danuta, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2016
- Sterna Danuta, Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2014
- Sterna Danuta, W szkole jest OK. Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2018
- Sterna Danuta, Uczę w klasach młodszych. Przykłady oceniania rozwojowego w szkołach uczących się, Warszawa 2015
- Sterna Danuta, OKMIKS. Jak budować partnerstwo w uczeniu się i nauczaniu? Warszawa 2017
- Sterna Danuta, Oceniam ucząc, Warszawa 2015 – https://aktywnaedukacja.ceo.org.pl/content/oceniam-uczac-red-danuta-sterna(dostęp:30.07.2018)
- Sterna Danuta, Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014 – https://glowna.ceo.org.pl/sites/default/files/ucze-sie-w-szkole_danuta_sterna.pdf(dostęp: 30.07.2018)
- John Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Warszawa 2015
- Paul Black, Christine Harrison, Clare Lee, Bethan Marshall, Dylan Wiliam, Jak oceniać, aby uczyć? 2006
- Merill Harmin, Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa 2015
- Richard Sagor, Badanie przez działanie. Jak wspólnie badać, żeby lepiej uczyć, Warszawa 2013
- Robert J. Marzano, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012
- Connie M. Moss i Susan M. Brookhart, Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję – https://glowna.ceo.org.pl/sites/default/files/cele-uczenia-sie.pdf (dostęp: 30.07.2018)
- Ocenianie kształtujące – serwis edukacyjny – http://www.ceo.org.pl/pl/ok (dostęp: 30.07.2018)
- Pink Daniel H., Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację, Warszawa 2011 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Owczarska Beata, Moszyńska Anna, Brudnik Edyta, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wyd. Jedność, 2010
- John Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Warszawa 2015
- Merill Harmin, Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa 2015
- Richard Sagor, Badanie przez działanie. Jak wspólnie badać, żeby lepiej uczyć, Warszawa 2013
- Robert J. Marzano, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012
- Jere Brophy, Motywowanie uczniów do nauki. 2012
- Covington M.V., Teel K. M. , Motywacja do nauki. Gdańsk 2004
- Connie M. Moss i Susan M. Brookhart, Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję – https://glowna.ceo.org.pl/sites/default/files/cele-uczenia-sie.pdf (dostęp: 30.07.2018)
- Radek Kotarski, Włam się do mózgu, 2017
- Huther Gerald, Hauser Uli, Wszystkie dzieci są zdolne, 2014
- Erich Petlák, Jana Zajacová, Dušan Valábik, Rola mózgu w uczeniu się, 2010
- Aleksandra Pezda, Koniec epoki kredy, 2011
- Manfred Spitzer, Jak uczy się mózg, PWN 2011
- Mel Silberman, Elaine Biech, Metody aktywizujące w szkoleniach, Warszawa 2016
- Mirosław Urban, Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, GWP 2014
- Jarmuż Sławomir, Kossowska Małgorzata, Witkowski Tomasz, Psychologia dla trenerów, Wolters Kluwer 2017
- Łaguna Mariola, Kozak Agnieszka, Metody prowadzenia szkoleń, GWP 2014
- Akademia Khana – Spersonalizowane materiały dydaktyczne dla wszystkich grup wiekowych https://pl.khanacademy.org (dostęp: 31.07.2018)
- Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli – scholaris.pl (dostęp: 31.07.2018)
- Tagxedo – aplikacja do tworzenia chmury słów – http://www.tagxedo.com/ (dostęp: 31.07.2018)
- Kahoot, Quizizz – Portale oferujące możliwość tworzenia quizów, w których udział uczniowie biorą wykorzystując swoje telefony komórkowe – getkahoot.com; www.quizizz.com (dostęp: 31.07.2018)
- LearningApps – portal do tworzenia interaktywnych alikacji (gier, zadań edukacyjnych) – www.learningapps.org (dostęp: 31.07.2018)
- http://pistacja.tv/ – “Pi-stacja to nieustannie rosnąca kolekcja krótkich filmów edukacyjnych realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego i ściśle do niej dopasowanych. Zaczynamy od matematyki – na naszej stronie pistacja.tv i na kanale YouTube mamy już ponad 200 kilkuminutowych filmów, w których nasi tutorzy tłumaczą wszystko, co zawiera (stara i nowa) podstawa programowa od liczb naturalnych po mnożenie potęg.”
- Serwis poświęcony metodzie WebQuest – http://webquest-metoda.blogspot.com/(dostęp: 30.07.2018)
- Maria Michalak, Dorota Wojtuś, PORADNIK DLA NAUCZYCIELA. WebQuest – jak to się robi? http://ooidkz.wckp.lodz.pl (dostęp: 30.07.2018)
- Sabina Furgoł, Lechosław Hojnacki, Metoda Webquest. Poradnik dla nauczyciela, 2013
- Jakubowski Jac, Sytuacja Edukacyjna, Warszawa 2022 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Kordziński Jarosław, Nowoczesne nauczanie, Warszawa 2022 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Kordziński Jarosław , Szkoła Uczenia się, Warszawa 2018 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Dehaene S., Jak się uczymy. Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd. Kraków 2021 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Dunlosky J., Jak uczyć uczniów. Jak się uczyć. Skuteczne strategie uczenia się. https://kometa.edu.pl/uploads/publication/1101/5a4f_AA_JAK-UCZYC-UCZNIOW-JAK-SIE-UCZYC%CC%81-Dunlosky-i.pdf?v2.8 – dostęp: 16.08.2022
- McTighe J., Silver H. F., Uczyć (się) głębiej. Jak to zrobić na lekcji. Warszawa 2021 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Techniki uczenia się. Jak efektywnie przyswajać wiedzę. Praca zbiorowa. Wyd. REA-SJ. 2016
- Jerzy Vetulani, Maria Mazurek, Bez ograniczeń. Jak rządzi nami mózg, 2015
- Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, 2013
- Joseph LeDoux, Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego, 2000
- Joachim Bauer, Empatia. Co potrafią neurony lustrzane, 2008.
- Joachim Bauer, Granica bólu. O źródłach agresji i przemocy, 2015
- Joanna Gołębiowska-Szychowska, Łukasz Szychowski, Powiem Ci, jak się uczyć. Przewodnik dla ambitnych nauczycieli i rodziców. Gdańsk 2015 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Brown P. C., Roediger III H. L., McDaniel M. A., Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się. 2016
- Paweł Bąbel, Marzena Wiśniak, 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot 2016 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Benedict Carey, Jak się uczyć? 2015 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Radek Kotarski, Włam się do mózgu, 2017 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Erich Petlak, Jana Zajacowa, Rola mózgu w uczeniu się, 2010
- Gerald Hüther, Uli Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty, 2014
- Marek Kaczmarczyk, Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu, 2017
- Manfred Spitzer, Jak uczy się mózg, Warszawa 2007.
- Manfred Spitzer, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, 2013
- Paul Tough, Jak dzieci osiągają sukces. Nauka siły woli i ciekawości świata, 2014
- David M. Buss, Psychologia ewolucyjna, GWP, Gdańsk 2001.
- Vilayanur Ramachandran, Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. O czym mówi mózg?, Warszawa 2012.
- Judith Rich Harris, Geny czy wychowanie? Co wyrośnie z naszych dzieci i dlaczego, Warszawa 2000.
- Joanna Smolińska, Łukasz Szychowski, Techniki efektywnego uczenia się, wyd. ELITMAT, 2011 (http://jakzdacmaturezmatematyki.pl/files/TECHNIKI_EFEKTYWNEGO_UCZENIA_SIE.pdf– dostęp: 15.11.2017)
- Natalia Minge, Krzysztof Minge, Techniki samorozwoju, czyli jak lepiej zapamiętywać i uczyć się szybciej, wyd. Samo Sedno, Warszawa 2012
- Mel Silberman, Metody aktywizujące w szkoleniach, wyd. Wolters Kluwer, Kraków 2006
- Merill Harmin, Jak motywować uczniów do nauki, wyd. CEO, Warszawa 2015
- Julian Piotr Sawiński, Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczycieli, wyd. DIFIN, Warszawa 2014
- Danuta Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, wyd. CEO, Warszawa 2016
- Wiesław Sikorski, Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji (http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2013/3-6-sikorski-proksemika-klasy-szkolnej.pdf – dostęp: 15.11.2017)
- John Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Warszawa 2015
- Philip G. Zimbardo, Robert L. Johnson, Vivian McCann, Psychologia kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się, PWN 2017 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Daniel L. Schwartz, Jessica M. Tsang, Kristen P. Blair, Jak się uczymy. 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów, PWN 2017 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Albert Bandura, Teoria społecznego uczenia się, PWN 2015
- Jarosław Kordziński, Szkoła uczenia się, Wolters Kluwer Polska 2018 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Robert J. Marzano, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Sterna Danuta, OKMIKS. Jak budować partnerstwo w uczeniu się i nauczaniu? Warszawa 2017
- Connie M. Moss i Susan M. Brookhart, Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję – https://glowna.ceo.org.pl/sites/default/files/cele-uczenia-sie.pdf (dostęp: 30.07.2018)
- Michał Larek, Storytelling. Studium o sztuce projektowania angażujących opowieści, Poznań 2019
- Dan Roam, Pokaż, opowiedz, zainteresuj. Jak przygotować i przeprowadzić niezwykłą prezentację, Gliwice 2018
- Marcin Stączek, Storytelling, Warszawa 2014
- Paweł Tkaczyk , Narratologia, Warszawa 2017
- Anna Kubala-Kulpińska, Gra w szkołę, czyli jak wykorzystać gamifikację na lekcji. „Polonistyka” Nr 16 (styczeń 2017)
- Anna Podemska-Kałuża, Grywalizacja w edukacji polonistycznej. Od kontrowersji do fascynacji. „Polonistyka” Nr 14 (Wrzesień 2016)
- ochrona własności intelektualnej – https://creativecommons.pl/
- Akademia Khana – Spersonalizowane materiały dydaktyczne dla wszystkich grup wiekowych https://pl.khanacademy.org (dostęp: 31.07.2018)
- Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli – www.scholaris.pl (dostęp: 31.07.2018)
- Tagxedo – aplikacja do tworzenia chmury słów – http://www.tagxedo.com/ (dostęp: 31.07.2018)
- Kahoot, Quizizz – Portale oferujące możliwość tworzenia quizów, w których udział uczniowie biorą wykorzystując swoje telefony komórkowe – www.getkahoot.com; www.quizizz.com (dostęp: 31.07.2018)
- LearningApps – portal do tworzenia interaktywnych alikacji (gier, zadań edukacyjnych) – www.learningapps.org (dostęp: 31.07.2018)
- Platformy edukacyjne: Edmodo (https://www.edmodo.com/), Squla (https://www.squla.pl/), Duolingo (https://www.duolingo.com/)
- banki zdjęć:
- tworzenie grafiki:
- tworzenie filmów ze zdjęć: https://www.kizoa.pl/
- wirtualna tablica: https://pl.padlet.com/
- komiksy, książeczki: http://www.toondoo.com/
- e-podręczniki: http://www.epodreczniki.pl/begin/
- Strona www z instrukcją obsługi bezpłatnego programu Open Sancoré (do tablic multimedialnych) https://www.edukator.pl/open-sankore,9464.html (dostęp 5.08.2018)
- Strona www poświęcona m.in. wykorzystywaniu tablic interaktywnych w edukacji http://www.interaktywnaedukacja.pl (dostęp: 5.08.2018)
- Strona e-podręczników (ORE) – http://www.epodreczniki.pl (dostęp: 5.08.2018)
- Strona rządowego programu aktywna tablica – https://men.gov.pl/finansowanie-edukacji/aktywna-tablica/aktywna-tablica-zalozenia-do-projektu-programu-rzadowego.html (dostęp: 5.08.2018)
- Munroe Randall, What if? A co, gdyby? Warszawa 2015 (➡️zob. recenzję na naszym blogu)
- Kreatywność w systemie edukacji. Red. Jan Fazlagić. Warszawa 2019
- Agata Biela, Trening kreatywności, Warszawa 2015
- Edward de Bono, Umysł Kreatywny. 62 ćwiczenia rozwijające intelekt, Warszawa 2014
- Edward de Bono, Myślenie lateralne, Warszawa 2025
- Edward Nęcka, Trening twórczości, Gdańsk 2008
- Płóciennik E., Just M., Dobrakowska, A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1, Warszawa 2020
- Płóciennik E., Just M., Dobrakowska, A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 2, Warszawa 2020
- Płóciennik E., Just M., Dobrakowska, A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 3, Warszawa 2020
- Krzysztof J. Szmidt , Trening kreatywności, Gliwice 2013
- Marcela Mikołaj, Selekcje, Kraków 2021 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Garstka T., Śliwierski B., Psychopedagogiczne mity 2, Warszawa 2019 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Mitchell D., Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk 2016
- http://ratownicy.com.pl/pomoc.html
- http://kpp.strazak.edu.pl/
- Alessandro Bertacco, Na pomoc dzieciom : jak walczyć ze złem, które dotyka dzieci, Kielce 2009
- Brenda Branson, Paula Silva, Powstrzymać przemoc : program przeciwdziałania przemocy domowej w oparciu o materiały FOCUS Ministries, Ustroń 2007
- Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie “Niebieska Linia” – strona www – http://www.niebieskalinia.pl/ (dostęp 3.08.2018)
- Program „Chronimy dzieci” – strona www – https://chronimydzieci.pl/ (dostęp: 3.08.2018)
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
- strona www – http://fdds.pl/ (dostęp: 3.08.2018)
- kanał z filmami edukacyjnymi na YouTube – https://www.youtube.com/user/DzieciNiczyje (dostęp: 3.08.2018)
- Rzecznik Praw Dziecka – strona www – https://brpd.gov.pl/ (dostęp: 3.08.2018)
- Bouras, G. Holt, Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób niepełnosprawnych intelektualnie, 2010
- Irena Namysłowska, Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, 2010
- Marta Jerzak, Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość, 2018
- Frederique Saint-Pierre, Marie-France Viau,
Seksualność dziecka, 2008 - Jaczewski Andrzej, Seksualność dzieci i młodzieży. Pół wieku badań i refleksji, 2014
- Anna Kuciak, Szkoła wobec nowych narkotyków – dopalaczy, w: „Trendy nr 4/2015” http://www.bc.ore.edu.pl/Content/819/T4_15+Szkola+wobec+nowych+narkotykow+-+dopalaczy.pdf (dostęp: 3.08.2018)
- Demel R., Görgen W., Hartman R., Horre K., FreD goes net – wczesna interwencja wobec młodych osób używających narkotyków, Warszawa, KBPN 2013
- Erickson C.K., Nauka o uzależnieniach. Od neurobiologii do skutecznych metod leczenia, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010
- Jabłoński P., Bukowska B., Czakała J. (red.), Uzależnienie od narkotyków. Podręcznik dla terapeutów, Warszawa: KBPN, 2012
- Jabłoński P., Malczewski A., Dopalacze. Skala zjawiska i przeciwdziałanie, Warszawa: KBPN, 2014
- Maclean N., Egli T., Łazuga–Koczurowska J. (red.), Młodzież i narkotyki. Terapia i rehabilitacja, Warszawa: KBPN, 2007
- Polskie Twoarzystwo Zapobiegania Narkomanii – strona www – http://www.ptzn.org.pl/index.php (dostęp: 3.08.2018)
- Krajowe Biuro Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii – strona www – http://www.narkomania.gov.pl/portal (dostęp: 3.08.2018)
- Wydawnictwa online: http://www.kbpn.gov.pl/wydawnictwa_on_line.htm?id=110707(dostęp: 3.08.2018)
- Poradnia narkotykowa online – strona www – http://www.narkomania.org.pl/ (dostęp: 3.08.2018)
- Program e-learningowy dla lekarzy, nauczycieli i pedagogów szkolnych – strona www – http://www.narkomania.edu.pl/ (dostęp: 3.08.2018)
- Danuta Sterna, Uczę – się – w szkole, Warszawa 2014
- Bolesław Niemierko, Ocenianie szkolne bez tajemnic, WSiP, Warszawa 2002
- Bolesław Niemierko, Pomiar wyników kształcenia, WSiP, Warszawa 1999
- Kontekstowy model oceny efektywności nauczania po pierwszym etapie edukacyjnym, praca zbiorowa, IBE, Warszawa 2014
- Jolanta Misztal, Analiza wyników egzaminów zewnętrznych jako warunek jakościowego rozwoju ucznia, nauczyciela i szkoły, w: Jakość edukacji. Różnorodne pespektywy. Wydawnictwo UJ, Kraków 2012
- Bolesław Niemierko (red), ABC testów osiągnięć szkolnych. Warszawa 1975, WSiP.
- Bolesław Niemierko, Miedzy oceną szkolną a dydaktyką. Warszawa 1991, WSiP
- Bolesław Niemierko, Pomiar dydaktyczny. Pomykało B. (red.) Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa 1993, Fundacja Innowacja.
- Bolesław Niemierko, Testy osiągnięć szkolnych. Warszawa 1975, WSiP.
- Egzaminowanie zewnętrzne a praktyka oceniania wewnątrzszkolnego; w: Biuletyn badawczy CKE 5/2005;
- Małgorzata Lipska, O efektach kształcenia w podstawie programowej; w: Meritum 3/2010
- Małgorzata Lipska, Monitorowanie realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego w praktyce szkolnej. Wydawnictwo ORE
- http://www.jankowskit.pl/metodyka-nauczania-i-dydaktyka/taksonomia-blooma.html (dostęp: 08.09.2018)
- Agnieszka Borek, Emilia Kowalczyk-Rumak (red.), RÓŻNE DROGI EWALUACJI – poradnik dla dyrektorów szkół i placówek, ORE 2015 – https://doskonaleniewsieci.pl/Upload/Artykuly/6_4/rozne_drogi_ewaluacji.pdf (dostęp: 3.08.2018)
- Brzeziński Miłosz, Głaskologia, Warszawa 2014 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Jadwiga Przewłocka, Raport z badania IBE, Warszawa 2015 – http://www.ibe.edu.pl/pl/aktualnosci/525-przemoc-w-polskiej-szkole (dostęp: 3.08.2018)
- Jarosław Jagieła, Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Kraków 2009
- Kazimierz Słupek. Dyscyplina w klasie. Poradnik pedagogiczny , 2010
- Jakub Kołodziejczyk, Dyscyplina w klasie. Metody i techniki interwencji, NODN Sophia, 2005 – http://www.nodnsophia.pl/download/dyscyplina-w-klasie-wydawnictwo-sophia.pdf (dostęp: 3.08.2018)
- Marshall B. Rosenberg, Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy, 2008
- Thomas Gordon, Wychowanie bez porażek, wyd. PAX, Warszawa 2014
- Thomas Gordon, Wychowanie bez porażek w praktyce, wyd. PAX, Warszawa 1993
- Thomas Gordon, Wychowanie bez porażek w szkole, wyd. PAX, Warszawa 1995
- Lucyna Bojarska, Od walenia po łapach do zmarszczenia brwi, czyli o środkach dyscyplinujących w szkole, Wolters Kluwer, 2009
- Program „Dziecko w Sieci” – http://www.dzieckowsieci.pl/ (dostęp: 5.08.2018)
- Patricka Brander i in., Kompas. Edukacja o prawach człowieka w pracy z młodzieżą, 2005
- Jacek Pyżalski, Polscy nauczyciele i uczniowie a agresja elektroniczna – zarys teoretyczny i najnowsze wyniki badań, ORE 2011
- Anna Andrzejewska, Bezpieczeństwo uczniów w cyberprzestrzeni, ORE 2013
- Katarzyna Ciszewska, Sandra Żyża, Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej, ORE 2016
- Dieter Schindlauer, Jasmine Böhm, Katrin Wladasch, Volker Frey, Antydyskryminacja. Pakiet Edukacyjny, CODN 2005
- Marzena Rafalska (red.), Kompetencje międzykulturowe. Materiały edukacyjne dla rad pedagogicznych, ORE 2016
Program wychowawczo-profilaktyczny – materiały na stronie ORE – https://www.ore.edu.pl/2017/05/program-wychowawczo-profilaktyczny/ (dostęp: 6-06-2019)
- Garstka T., Jaroszek K., Kiełczewska A., Węgorska G., Wieczorek E., Żmijska H., Żmijski J., Współpraca z rodzicami w szkole. 2016
- Jankowska A., Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela. 2012
- Frąckowiak, Gdy rodzic staje się roszczeniowy: poradnik dla nauczycieli, Wyd. eMPi2, 2015
- Kupaj, W. Krysa, Kompetencje coachingowe nauczycieli. Jak rozwijać potencjał ucznia w szkole, Warszawa 2014
- K. McEwan, Jak sobie radzić z rodzicami, którzy są źli, zmęczeni, bezradni lub po prostu stuknięci, WSiP, 2012
- Friedemann Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania t. 1-4, wyd. WAM,
- Tony Stoltzfus, Sztuka zadawania pytań w coachingu, wyd. Aetos Media Sp. z o.o., Wrocław 2012
- Mariola Łaguna, Szkolenia. Jak je prowadzić…, wyd. GWP , Gdańsk 2008
- Agnieszka Kozak, Mariola Łaguna, Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera, wyd. GWP, Gdańsk 2009
- Mariola Łaguna, Paweł Fortuna, Przygotowanie szkolenia, czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, wyd. GWP , Gdańsk 2009
- Mirosław Urban, Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, wyd. GWP, Gdańsk 2010
- Paweł Fortuna, Perswazja w pracy trenera, czyli jak kształtować postawy uczestników szkoleń
- http://szkolawspolpracy.pl/ (dostęp: 26.07.2018) – strona projektu „Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” (ogólnopolski projekt systemowy Ministerstwa Edukacji Narodowej realizowany w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej od marca 2013 do czerwca 2015 roku) – na stronie znajdują się poradniki, standardy współpracy, dobre praktyki
- Stowarzyszeniem dla Dzieci i Młodzieży SZANSA z Głogowa
- Grzegorz Kata — Wolontariat szkolny, ORE 2017 – http://www.bc.ore.edu.pl/Content/899/Wolontariat_szkolny_G.+Kata.pdf
- ABC WOLONTARIATU. JAK ZORGANIZOWAĆ WOLONTARIAT W SZKOLE? – https://ochotnicy.ceo.org.pl/materialy-dla-nauczycieli/abc-wolontariatu-jak-zorganizowac-wolontariat-w-szkole
- Rozwój Kompetencji Społecznych i Obywatelskich – ORE – Materiały do pobrania – https://www.ore.edu.pl/2017/11/rozwoj-kompetencji-spolecznych-i-obywatelskich-materialy-do-pobrania/ (dostęp: 5-06-2019)
- Fundacja Civis Polonus – http://civispolonus.org.pl/obszary-dzialan/lepsza-edukacja-obywatelska-w-szkole/ (dostęp: 5-06-2019)
- Materiały z konferencji nt. edukacji obywatelskiej (w tym scenariusze lekcji) http://www.edukacjaobywatelska.gfo.pl/materialy-konferencyjne (dostęp: 5-06-2019)
- Meredith Belbin, Twoja rola w zespole; wyd. GWP, Gdańsk 2003
- Albert J. Bernstein, Sydney Craft Rozen, Trudni współpracownicy; wyd. GWP, Gdańsk 2002
- Aleksy Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi; wyd. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa 2003
- Stephen P. Robbins, Zachowania w organizacji; wyd. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa 2004
- John Adair, Anatomia biznesu. Budowanie zespołu; wyd. Wydawnictwo Syudio EMKA, Warszawa 2001
- Ken Blanchard, Jesse Stoner, Cała naprzód!; wyd. MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2010
- Ken Blanchard, Patricia Zigarmi, Drea Zigarmi, Jednominutowy Menedżer i przywództwo; wyd. MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2008
- Zbigniew Nęcki, Komunikacja międzyludzka; wyd. Antykwa, Kraków 2000
- Matthew McKay, Martha Davis, Patrick Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się: praca, rodzina, zabawa; wyd. GWP, Gdańsk 2010
- Marek Dziewiecki, Psychologia porozumiewania się; wyd. Jedność, Kielce 2000
- Roy J. Lewicki, David M. Saunders, Bruce Barry, John W. Minton, Zasady negocjacji; wyd. Rebis, Poznań 2008
- Marshall B. Rosenberg, Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy; 2008
- Aleksandra Hulewska, Asertwyność w ćwiczeniach; wyd. Edgard, Warszawa 2014
- Agnieszka Wróbel, Asertywność na co dzień, czyli jak żyć w zgodzie z sobą i innymi; wyd. Edgard, Warszawa 2011
- Roger Fisher, Scott Brown, Nietoksyczne negocjacje; wyd. Helion, Gliwice 2010
- Roger Fisher, Daniel Shapiro, Emocje w negocjacjach; wyd. Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza Sp. z o.o., Warszawa 2009
- Danny Ertel, Mark Gordon, Negocjacje fair play. Budowanie zdrowego partnerstwa zamiast wymuszania; wyd. MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2010
- Reinhard K. Sprenger, Zaufanie #1; wyd. MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2009
- StoltzfusTony, Sztuka zadawania pytań w coachingu, Warszawa 2012 [➡️ zob. recenzję na naszym blogu]
- Aleksandra Pezda, Koniec epoki kredy, 2011
- System pomocy Google dot. usługi G Suite dla szkół i uczelni – https://support.google.com/a/answer/6356441?hl=pl (dostęp 5.08.2018)
- Office 365 Education – strona www – https://www.microsoft.com/pl-pl/education/products/office/default.aspx (dostęp: 5.08.2018)
- Pakiet LibreOffice – strona www – https://pl.libreoffice.org/ (dostęp: 5.08.2018)
- Pakiet MS Office – strona www – https://support.office.com/ (dostęp: 5.08.2018)
- Agata Rzędowska, Jerzy Rzędowski, Mistrzowskie prezentacje – slajdowy poradnik mówcy doskonałego, 2010
Inne zasoby wspierające nauczycieli dostępne online:
- portal w przystępny sposób pozwana na przeglądanie PP – https://podstawaprogramowa.pl/ (dostęp: 12.05.2019 r.)
- materiały na stronach ORE – https://www.ore.edu.pl/2017/12/ppko/(dostęp: 12.05.2019 r.)
- materiały dodatkowe na stronach ORE – https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/podstawa-programowa/(dostęp: 12.05.2019 r.)
- rozporządzenie w sprawie PP w Dzienniku Ustaw – http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/356/1 (dostęp: 12.05.2019 r.)
- Instytut Badań Edukacyjnych – http://www.ibe.edu.pl/pl/ (dostęp: 11.03.2018 r.)
- Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) – http://ewd.edu.pl/ (dostęp: 11.03.2018 r.)
- Raporty z ewaluacji zewnętrznych szkół i placówek w portalu NPSEO – https://www.npseo.pl/action/raports (dostęp: 11.03.2018 r.)
- Sprawozdania z nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratpra Oświaty – http://ko-gorzow.edu.pl/category/nadzor-pedagogiczny/raporty-i-protokoy/ (dostęp: 12.01.2019 r.)
- Diagnoza społeczna – Warunki i jakość życia Polaków – http://www.diagnoza.com/ (dostęp: 24.06.2019 r.)
- Raporty z badań Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – http://www.parpa.pl/index.php/badania-i-informacje-statystyczne/raporty-z-badan (dostęp: 09.07.2019 r.)
- Wirtualna tablica (Padlet) z inspirującymi filmami, książkami, materiałami , linkami – https://padlet.com/grzegorz_idziak/filmy_inspiracje_edukacyjne
- W Bibliotece Cyfrowej ORE znajdziesz wiele bezpłatnych pozycji przydatnych w pracy nauczyciela – http://bc.ore.edu.pl/dlibra (dostęp: 23.01.2018 r.)
Lista linków do katalogów pedagogicznych bibliotek wojewódzkich:
udostępnij: