Procesowe wspomaganie
Na skróty
To kompleksowe wsparcie dla placówek oświatowych we wprowadzaniu zmiany w wybranym obszarze ich pracy. Dzięki temu, że procesowe wspomaganie opiera się na diagnozie i zakłada rozłożenie działań rozwojowych w czasie, daje możliwość realnego wpływania na zmianę jakości pracy szkoły lub przedszkola.
Procesowe wspomaganie opiera się na kilku podstawowych przekonaniach:
- Wprowadzenie jakiejkolwiek zmiany w szkole/przedszkolu jest możliwe tylko wtedy, kiedy zmieniamy to, na co mamy wpływ. A największym obszarem wpływu dyrektora i nauczycieli jest sposób ich pracy. Skupianie się na tym, na co nie mamy wpływu nie ma sensu.
- Wprowadzając zmianę warto skupić się na jednym konkretnym obszarze i na nim skupić wysiłki.
- Każda zmiana wymaga czasu i solidarnej pracy całego zespołu.
Z tego powodu planując ważną zmianę w szkole/przedszkolu (np. zwiększenie motywacji uczniów do uczenia się) skupiamy się przede wszystkim na wzmocnieniu kompetencji nauczycieli i zaplanowaniu procesów rozwojowych, które będą je wspierać. Są to m.in.:
- szkolenia dla rady lub jej części
- kursy online
- indywidualne zadania rozwojowe
- obserwacje lekcji wraz z udzielaniem informacji zwrotnych przez zewnętrznego eksperta
- obserwacje koleżeńskie
- spotkania ewaluacyjne
Wszystko to pod opieką certyfikowanego eksperta procesowego wspomagania.
Sprawdź szczegóły poniżej 👇
Elastyczne dostosowanie
Pamiętaj, że procesowe wspomaganie dostosowujemy do potrzeb Twojej Placówki. Poinformuj nas o nich korzystając z zakładki "Kontakt w sprawie wspomagania".
Dowiedz się więcej:
Po co procesowe wspomaganie w Twojej Placówce?
- wprowadzisz skutecznie zmianę w wybranym obszarze pracy placówki
- np. w zakresie wybranej kompetencji kluczowej czy problemu, który dostrzegacie w Waszej pracy
- wdrożysz nowe rozwiązania
- np. ocenianie kształtujące, specjalne programy, nowe techniki pracy z uczniami, standardy współpracy z rodzicami
- nadasz większy sens działaniom podejmowanym w Twojej placówce
- dzięki diagnozie i skoncentrowaniu się na wybranym aspekcie pracy można lepiej zrozumieć sens wprowadzanych zmian i podejmowanych działań
Czym jest procesowe wspomaganie?
- Wspomaganie jest adresowane do przedszkola, szkoły i placówki, nie zaś wyłącznie do poszczególnych osób lub grup, takich jak dyrektor czy nauczyciele, co oznacza, że poprzez doskonalenie nauczycieli, poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne oraz system informacji pedagogicznej zapewniany przez biblioteki pedagogiczne, całościowo oddziałuje się na przedszkole, szkołę i placówkę, rozumianych jako złożony, wieloaspektowy system (organizację);
- Wspomaganie pomaga szkole w rozwiązywaniu problemów, a co za tym idzie nie wyręcza jej ani nie narzuca rozwiązań. Oznacza to, że placówki systemu wspomagania muszą uwzględniać podmiotową, autonomiczną rolę szkoły lub placówki. Podstawą wspomagania jest ścisła współpraca przy organizowaniu i realizacji działań wspierających pomiędzy wszystkimi podmiotami zaangażowanymi w proces wspomagania;
- Wspomaganie wynika z analizy indywidualnej sytuacji szkoły i odpowiada na jej specyficzne potrzeby. Punktem wyjścia wszelkich działań adresowanych do nauczycieli danej szkoły powinna być rzetelna, angażująca społeczność szkolną, diagnoza potrzeb przeprowadzana przez dyrektora przedszkola, szkoły bądź placówki;
- Wspomaganie jest procesem, czyli odchodzeniem od pojedynczych, incydentalnych form pomocy, na rzecz długofalowych działań, które polegają na wspieraniu szkoły w diagnozie potrzeb, planowaniu działań, wprowadzaniu zmiany, aż po wspólną ocenę efektów i opracowywaniu wniosków do dalszej pracy.
- Ponadto w procesie wspomagania powinno się uwzględniać efekty kształcenia, w szczególności wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej szkoły lub placówki oraz wyniki sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych, a także dostosowywać działania do kierunków polityki oświatowej państwa i wprowadzanych zmian w systemie oświaty. Klamrą, która spina wytyczne nowego systemu wspomagania, jest zalecenie wykorzystania w procesie doskonalenia nauczycieli potencjału różnych instytucji – placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz bibliotek pedagogicznych. Aby model ten przyniósł szkole wymierne rezultaty, konieczna jest współpraca dyrekcji, nauczycieli, instytucji wspomagania, ekspertów zewnętrznych, a także rodziców, uczniów.
(JAK WSPOMAGAĆ PRACĘ SZKOŁY? Poradnik dla pracowników instytucji systemu wspomagania, Zeszyt 1, ORE; https://www.ore.edu.pl/2015/04/poradniki-4/)
Organizacja i finansowanie wspomagania
Kto może prowadzić procesowe wspomaganie w Twojej placówce?
- placówki doskonalenia nauczycieli
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne
- biblioteki pedagogiczne
Z jakich środków możesz finansować procesowe wspomaganie w Twojej placówce?
USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215):
Art. 70a. 1. W budżetach organów prowadzących szkoły wyodrębnia się środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, z uwzględnieniem szkoleń branżowych – w wysokości 0,8% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli, z zastrzeżeniem ust. 2.
(…) 3a. Ze środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, o których mowa w ust. 1, dofinansowuje się:
1) koszty udziału nauczycieli w seminariach, konferencjach, wykładach, warsztatach, szkoleniach, studiach podyplomowych oraz innych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli prowadzonych odpowiednio przez placówki doskonalenia nauczycieli, szkoły wyższe oraz inne podmioty, których zadania statutowe obejmują doskonalenie zawodowe nauczycieli;
2) koszty udziału nauczycieli w formach kształcenia nauczycieli prowadzonych przez szkoły wyższe i placówki doskonalenia nauczycieli;
3) wspomaganie szkół oraz sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli prowadzonych przez placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne i biblioteki pedagogiczne; (…)
Jakie wsparcie uzyska od nas Twoja placówka?
- opiekuna [certyfikowanego trenera wspomagania]
- warsztat diagnostyczny
- roczny plan wspomagania [RPW]
- wsparcie opiekuna na każdym etapie procesu
- dodatkowe opcje zgodnie z Twoim wyborem
- raport z ewaluacji [wnioski i rekomendacje]
Przebieg procesu wspomagania
Wstępna rozmowa (rozmowy) z dyrektorem
Optymalnym terminem na wstępną rozmowę jest okres pomiędzy czerwcem a wrześniem. Pozwoli to na rozpoczęcie procesu wspomagania z początkiem roku szkolnego i skorelowanie go z planem nadzoru pedagogicznego dyrektora. Możliwe jest rozpoczęcie procesu wspomagania w innym terminie, ale należy pamiętać, że proces ten powinien trwać kilka miesięcy w ciągu roku szkolnego.
Wstępne rozmowy obejmują następujące elementy:
- wstępne ustalenie obszaru wspomagania
- obszar wspomagania możesz sprecyzować na tym etapie lub zostawić tę decyzję do podjęcia nauczycielom na etapie wstępnej diagnozy
- wybór opcji i wycena
- możesz wybrać, z jakiego rodzaju wsparcia chcesz skorzystać na poszczególnych etapach (np. liczba warsztatów, wizyt eksperta, konsultacje)
- na podstawie Twoich wyborów przygotujemy wycenę procesu wspomagania
- podpisanie umowy
- w umowie określimy m.in. zakres wsparcia i zasady rozliczeń
- wyznaczenie opiekuna [trenera wspomagania]
- w naszym zespole mamy certyfikowanych trenerów wspomagania, którzy w profesjonalny sposób zaopiekują się Twoją Placówką
Diagnoza
Na tym etapie dokonujemy wyboru obszaru rozwoju (diagnoza wstępna) oraz analizujemy przyczyny problemów, mocne i słabe strony placówki z nim związane, potrzeby członków społeczności placówki (diagnoza pogłębiona).
Stosujemy m.in. następujące sposoby prowadzenia diagnozy:
- wywiad diagnostyczny
- analiza wybranych dokumentów
- warsztat diagnostyczny
Planowanie działań
Na podstawie diagnozy powstaje roczny plan wspomagania [RPW]. Opracowujemy go we współpracy z wyznaczonym przez dyrektora zespołem lub liderem.
RPW jest zatwierdzany przez dyrektora placówki. Składa się m.in. z :
- opisu diagnozy
- celów
- wskaźników
- planowanych działań rozwojowych (harmonogram ze wskazaniem osób odpowiedzialnych)
Realizacja działań rozwojowych
Na tym etapie realizowane są zaplanowane działania rozwojowe.
Formy doskonalenia zgodne z RPW, to np.:
- szkolenia, warsztaty
- wizyty studyjne
- obserwacje koleżeńskie
- konsultacje
Zależnie od zakresu umowy z naszej strony Placówka otrzymuje pomoc ekspertów z danego obszaru (np. trenerów, konsultantów) lub wsparcie w poszukiwaniu ekspertów zewnętrznych.
Na etapie realizacji odbywa się również:
- testowanie i wprowadzanie rozwiązań
- monitoring realizacji RPW w kontakcie z opiekunem [trenerem wspomagania]
Ewaluacja wspomagania
Podsumowanie procesu wspomagania jest jego ważną częścią. Pokazuje sens podjętego wysiłku oraz skuteczność zrealizowanych działań i zmiany, które dzięki nim zaszły. Jest to okazja do świętowania sukcesu.
Ewaluację wspomagania prowadzimy m.in. przez:
- warsztat ewaluacyjny
- analizę wybranych dokumentów
- badanie społeczności szkolnej
Podsumowanie jest raport zawierający wnioski i rekomendacje płynące z ewaluacji.
Kontakt w sprawie wspomagania
Jeśli zainteresowało Cię to szkolenie, napisz do nas lub zadzwoń. Zapytaj, zaproponuj zmiany lub zamów.
Zadzwoń: +48 601431060
Napisz: