Przejdź do treści

Blog z inspiracjami

„Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd” Stanislas Dehaene

W tym roku (2021) ukazała się fascynująca książka. Stanislas Dehaene, Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd. Od razu należy zaznaczyć, że nie jest to pozycja, w której nauczyciel znajdzie zestaw gotowych narzędzi lub rozwiązań do wykorzystania w czasie lekcji. Dehaene pokazuje, jak się uczymy z perspektywy tego, co dzieje się w mózgu osoby uczącej się.

„Sapiens. Od zwierząt do bogów” Yuval Noah Harari

„Około 13,5 miliarda lat temu nastąpił Wielki Wybuch, który dał początek materii, energii, czasowi i przestrzeni” takim zdaniem rozpoczyna się książka Sapiens. Od zwierząt do bogów. Yuval Noah Harari izraelski pisarz, historyk i naukowiec spisał w niej swoje wykłady wygłaszane na uniwersytecie w Jerozolimie i zyskał dzięki temu sławę na całym świecie. Dlaczego polecam tę książkę na blogu kierowanym szczególnie do nauczycieli?

Co piszczy w podstawie programowej?

U znacznej większości nauczycieli hasło Podstaw Programowa wywołuje na twarzach uśmiech. Mam jednak wrażenie, a nawet przekonanie, że to nie jest wyraz sympatii i entuzjazmu, a raczej wyczuwalna jest tu nuta pogardy i ironii. Są też tacy, którzy pytają „co to takiego i gdzie można to znaleźć” i to już nie jest ironia, a poważne potraktowanie sprawy.

czuła przewodniczka

Kim jest Czuła Przewodniczka? I czy ma coś wspólnego ze szkołą?

Zacznę przewrotnie, Czuła Przewodniczka nie jest Potulną, której hasłem przewodnim jest „powinno się” i „(nie) wypada”. Zatem, zgadzanie się na wszystko, bo „co ludzie powiedzą” i robienie dobrej miny do każdej, nawet złej gry nie jest w stylu Czułej Przewodniczki. Nie jest też Królową Śniegu, zimną, wyniosłą, patrzącą na innych z góry, której obecność powoduje ciarki na plecach i która wierzy, że najlepszą obroną (siebie) jest atak. Daleko jest jej także do Męczennicy, która poświęca się każdego dnia dla innych, nawet jeśli nikt tego od niej nie wymaga.

Świątecznie, od serca, (s)pod ręką(i) – dla małych i dużych, w szkole i w domu

We wrześniu podzieliliśmy się z Wami „rysowanymi” inspiracjami, które mogliście wykorzystać na rozpoczęcie roku szkolnego z Waszymi uczniami.  Dziś mamy dla Was kilka „rysowanych” pomysłów do wykorzystania w przedświątecznym czasie, które powstały podczas zajęć z Gabrielą Borowczyk na Facebookowej grupie FLIPOWANIE® i facylitacja graficzna.

Głaskologia

Głaskologia Miłosza Brzezińskiego nie jest książką adresowaną do nauczycieli, ale jest książką, którą każdy nauczyciel powinien przeczytać, ponieważ autor porusza w niej jedną z najistotniejszych spraw dla edukacji – jak skutecznie wpływać na innych.

12 zasad skutecznej edukacji

Książka Marzeny Wiśniak i Przemysława Bąbla 12 zasad skutecznej edukacji to kolejna publikacja z cyklu pozycji  niezbędnych dla nauczycieli zarówno początkujących w zawodzie, jak i tych doświadczonych, którzy chcą odświeżyć sobie podstawowe, zgodnie z tytułem, zasady skutecznej edukacji.

Psychopedagogiczne mity 2

W roku 2019 ukazały się „Psychopedagogiczne mity 2” napisane przez Tomasza Garstkę wspólnie z Andrzejem Śliwerskim. Autorzy rozprawiają się z kolejnymi teoriami z pogranicza edukacji i psychologii bez pokrycia w dowodach naukowych. Ponownie pozycja obowiązkowa dla osób zajmujących się uczeniem. Lojalnie muszę przyznać, że książka nie jest łatwa w czytaniu. To bardziej pozycja naukowa niż popularno-naukowa, niemniej niezwykle ważna.