Przejdź do treści

Rundka – dobry początek i dobre zakończenie

Picture of Marta Cielińska-Idziak

Marta Cielińska-Idziak

Trenerka, nauczycielka, socjoterapeutka, coach, menadżer personalny.

Inne wpisy Marty

Rundki to sposób organizacji wypowiedzi uczniów lub uczestników szkolenia. Najczęściej są to krótkie wypowiedzi wszystkich lub większości uczestników zajęć. Mogą być stosowane w różnych momentach lekcji lub zajęć, chociaż najczęściej stosowane są na początku i na końcu (zajęć, zadania).

na wyczerpanie
  • Stosowana przy podsumowaniu pracy w grupach:
  • chodzi oczywiście o wyczerpanie tematu, pomysłów, wypracowanych treści a nie uczniów
    • wykorzystywana zwłaszcza podczas relacjonowania pracy zespołowej przy takich samych zadaniach dla każdego zespołu, kiedy efekty tej pracy mogą być bardzo podobne do siebie
    • każdy z zespołów podaje jeden element z efektów swojej pracy (np. jeden zapisany punkt)
    • rundy podawanie pojedynczych elementów trwają do ich wyczerpania

Dzięki temu każdy zespół może zaprezentować efekty, które jeszcze nie padły na forum - w przeciwnym razie po prezentacji pierwszego zespołu pozostałym pozostaje jedynie powiedzieć mamy to samo, co nie daje poczucia docenienia wkładu pracy.

na każdego przyjdzie kolej

Wypowiada się każdy, zgodnie z kolejnością idąc w prawo lub lewo – humorystycznie nazywamy taką rundkę pełzającą śmiercią – na każdego przyjdzie kolej

na zawał serca

Wypowiada się ten, kto został wskazany przez przedmówcę – tzw. rundka na zawał serca (wybieramy dowolną osobę, która nie siedzi obok nas, wskazując używamy imienia)

na purchawkę

Wypowiada się ten, kto jest chętny, bez wskazania – czyli na purchawkę, kto dojrzeje ten pęka

Dlaczego warto stosować rundki

Rundki są znakomitym sposobem rozpoczynania lub podsumowania pracy w zespołach zadaniowych

  • Przełamują lody, niezręczną ciszę
  • Pomagają się poznać
  • Integrują grupę
  • Zachęcają do wypowiedzi, wyrażenia własnego zdania na forum
  • Umożliwiają wymianę pomysłów, doświadczeń
  • Ujawniają różne punkty widzenia tego samego tematu
  • Każdy może się wypowiedzieć
  • Każdy ma swoje „5 minut”, jest ważny, zauważony

Ważna rundka na podsumowanie pracy w zespole

  • Potocznie nazywana rundką na wyczerpanie –  chodzi oczywiście o wyczerpanie tematu, pomysłów, wypracowanych treści a nie uczniów
    • wykorzystywana zwłaszcza podczas relacjonowania pracy zespołowej przy takich samych zadaniach dla każdego zespołu, kiedy efekty tej pracy mogą być bardzo podobne do siebie
    • każdy z zespołów podaje jeden element z efektów swojej pracy (np. jeden zapisany punkt)
    • rundy podawanie pojedynczych elementów trwają do ich wyczerpania
    • dzięki temu każdy zespół może zaprezentować efekty, które jeszcze nie padły na forum – w przeciwnym razie po prezentacji pierwszego zespołu pozostałym pozostaje jedynie powiedzieć mamy to samo, co nie daje poczucia docenienia wkładu pracy

Inne rodzaje rundek

  • Wypowiada się każdy, zgodnie z kolejnością idąc w prawo lub lewo – humorystycznie nazywamy taką rundkę pełzającą śmiercią – na każdego przyjdzie kolej
  • Wypowiada się ten, kto został wskazany przez przedmówcę – tzw. rundka na zawał serca (wybieramy dowolną osobę, która nie siedzi obok nas, wskazując używamy imienia)
  • Wypowiada się ten, kto jest chętny, bez wskazania – czyli na purchawkę, kto dojrzeje ten pęka

Podczas rundek warto używać piłki, zośki albo innego przedmiotu, który przekazuje się osobie wypowiadającej się w danym  momencie – kto ma berło, ten ma głos.

Sposoby na szybkie rundki

  • Jedynym zdaniem
  • Jednym wyrazem
  • Skojarzenie z tematem
  • Odpowiedź na konkretne pytanie
  • Zdanie niedokończone (dokończ zdanie)

Pomysły na rundki na określenie samopoczucia, nastroju, humoru

  • Kolor, który mi towarzyszy
  • Zwierzę, z którym się utożsamiam
  • Pogoda, którą odczuwam
  • Rzecz, przedmiot, który przypominam
  • Winda zawiozła mnie na 47 piętro na 50

Zdania do dokończenia podczas rundki na rozpoczęcie zajęć/pracy w zespole

  • Zaczynam z…
  • Przychodzę z…
  • Potrzebuję/Proszę o…
  • Nie wiecie o mnie tego, że…

Zdania do dokończenia podczas rundki na zakończenie zajęć/pracy w zespole

  • Kończę z…
  • Dziękuję za…
  • Zabieram ze sobą…
  • Nauczyłem się…
  • Cieszę się, że tu jestem ponieważ…

Coś do ręki

Podczas rundek warto wykorzystywać różne gadżety. Wspomniana wcześniej piłka, zośka często pełni także funkcję relaksacyjną – można czymś zająć ręce, co dodatkowo pomaga się skoncentrować.

Często wykorzystywane są karty z obrazkami, zdjęciami lub cytatami, do których odnosi się osoba zabierająca głos w czasie rundki.

Materiały do pobrania, linki

Podoba Ci się ten wpis?

Podziel się nim poprzez portal społecznościowy lub wyślij link znajomemu

Jeśli szukasz więcej inspiracji przejdź do naszego bloga.