Marta Cielińska-Idziak
Trenerka, nauczycielka, socjoterapeutka, coach, menadżer personalny.
Rundki to sposób organizacji wypowiedzi uczniów lub uczestników szkolenia. Najczęściej są to krótkie wypowiedzi wszystkich lub większości uczestników zajęć. Mogą być stosowane w różnych momentach lekcji lub zajęć, chociaż najczęściej stosowane są na początku i na końcu (zajęć, zadania).
- Stosowana przy podsumowaniu pracy w grupach:
- chodzi oczywiście o wyczerpanie tematu, pomysłów, wypracowanych treści a nie uczniów
- wykorzystywana zwłaszcza podczas relacjonowania pracy zespołowej przy takich samych zadaniach dla każdego zespołu, kiedy efekty tej pracy mogą być bardzo podobne do siebie
- każdy z zespołów podaje jeden element z efektów swojej pracy (np. jeden zapisany punkt)
- rundy podawanie pojedynczych elementów trwają do ich wyczerpania
Dzięki temu każdy zespół może zaprezentować efekty, które jeszcze nie padły na forum - w przeciwnym razie po prezentacji pierwszego zespołu pozostałym pozostaje jedynie powiedzieć mamy to samo, co nie daje poczucia docenienia wkładu pracy.
Wypowiada się każdy, zgodnie z kolejnością idąc w prawo lub lewo – humorystycznie nazywamy taką rundkę pełzającą śmiercią – na każdego przyjdzie kolej
Wypowiada się ten, kto został wskazany przez przedmówcę – tzw. rundka na zawał serca (wybieramy dowolną osobę, która nie siedzi obok nas, wskazując używamy imienia)
Wypowiada się ten, kto jest chętny, bez wskazania – czyli na purchawkę, kto dojrzeje ten pęka
Dlaczego warto stosować rundki
Rundki są znakomitym sposobem rozpoczynania lub podsumowania pracy w zespołach zadaniowych
- Przełamują lody, niezręczną ciszę
- Pomagają się poznać
- Integrują grupę
- Zachęcają do wypowiedzi, wyrażenia własnego zdania na forum
- Umożliwiają wymianę pomysłów, doświadczeń
- Ujawniają różne punkty widzenia tego samego tematu
- Każdy może się wypowiedzieć
- Każdy ma swoje „5 minut”, jest ważny, zauważony
Ważna rundka na podsumowanie pracy w zespole
- Potocznie nazywana rundką na wyczerpanie – chodzi oczywiście o wyczerpanie tematu, pomysłów, wypracowanych treści a nie uczniów
- wykorzystywana zwłaszcza podczas relacjonowania pracy zespołowej przy takich samych zadaniach dla każdego zespołu, kiedy efekty tej pracy mogą być bardzo podobne do siebie
- każdy z zespołów podaje jeden element z efektów swojej pracy (np. jeden zapisany punkt)
- rundy podawanie pojedynczych elementów trwają do ich wyczerpania
- dzięki temu każdy zespół może zaprezentować efekty, które jeszcze nie padły na forum – w przeciwnym razie po prezentacji pierwszego zespołu pozostałym pozostaje jedynie powiedzieć mamy to samo, co nie daje poczucia docenienia wkładu pracy
Inne rodzaje rundek
- Wypowiada się każdy, zgodnie z kolejnością idąc w prawo lub lewo – humorystycznie nazywamy taką rundkę pełzającą śmiercią – na każdego przyjdzie kolej
- Wypowiada się ten, kto został wskazany przez przedmówcę – tzw. rundka na zawał serca (wybieramy dowolną osobę, która nie siedzi obok nas, wskazując używamy imienia)
- Wypowiada się ten, kto jest chętny, bez wskazania – czyli na purchawkę, kto dojrzeje ten pęka
Podczas rundek warto używać piłki, zośki albo innego przedmiotu, który przekazuje się osobie wypowiadającej się w danym momencie – kto ma berło, ten ma głos.
Sposoby na szybkie rundki
- Jedynym zdaniem
- Jednym wyrazem
- Skojarzenie z tematem
- Odpowiedź na konkretne pytanie
- Zdanie niedokończone (dokończ zdanie)
Pomysły na rundki na określenie samopoczucia, nastroju, humoru
- Kolor, który mi towarzyszy
- Zwierzę, z którym się utożsamiam
- Pogoda, którą odczuwam
- Rzecz, przedmiot, który przypominam
- Winda zawiozła mnie na 47 piętro na 50
Zdania do dokończenia podczas rundki na rozpoczęcie zajęć/pracy w zespole
- Zaczynam z…
- Przychodzę z…
- Potrzebuję/Proszę o…
- Nie wiecie o mnie tego, że…
Zdania do dokończenia podczas rundki na zakończenie zajęć/pracy w zespole
- Kończę z…
- Dziękuję za…
- Zabieram ze sobą…
- Nauczyłem się…
- Cieszę się, że tu jestem ponieważ…
Coś do ręki
Podczas rundek warto wykorzystywać różne gadżety. Wspomniana wcześniej piłka, zośka często pełni także funkcję relaksacyjną – można czymś zająć ręce, co dodatkowo pomaga się skoncentrować.
Często wykorzystywane są karty z obrazkami, zdjęciami lub cytatami, do których odnosi się osoba zabierająca głos w czasie rundki.
Materiały do pobrania, linki
Podoba Ci się ten wpis?
Podziel się nim poprzez portal społecznościowy lub wyślij link znajomemu
Jeśli szukasz więcej inspiracji przejdź do naszego bloga.