Jak szkoła/przedszkole może współpracować z rodzicami

Na skróty

Pieczenie ciasta i opłacanie składek, to podobno najczęstsza forma współpracy rodziców ze szkołami i przedszkolami. A co innego wolno rodzicom w szkole lub przedszkolu? Jakie są możliwości współpracy? W jakie obszary życia szkoły lub przedszkola dyrektor i nauczyciele mogą i są gotowi “wpuścić” rodziców? Jak ułożyć tę współpracę, by była bezpieczna dla wszystkich stron?

Szkolenie stacjonarne lub online

To szkolenie dla rady pedagogicznej możemy zrealizować stacjonarnie lub online w czasie rzeczywistym (live). Korzystamy z aplikacji Google Meet, która wielokrotnie sprawdziła się w naszej pracy.

Uszyjemy na miarę

Pamiętaj, że każde z naszych szkoleń możemy dostosować do Twoich potrzeb. Poinformuj nas o nich korzystając z zakładki "Kontakt w sprawie szkolenia".

Dowiedz się więcej o szkoleniu:

W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:

  • charakteryzuje wymagania państwa wobec szkół w zakresie współpracy z rodzicami
  • formułuje pomysły na współpracę z rodzicami uczniów/wychowanków w różnych obszarach funkcjonowania szkoły/przedszkola
  • wskazuje czynniki zachęcające i zniechęcające rodziców do współpracy ze szkołą/przedszkolem, hierarchizuje je oraz identyfikuje te, na które ma wpływ
  • wyznacza i stosuje standardy współpracy szkoły/przedszkola z rodzicami uczniów/wychowanków
  • podaje przykłady modyfikacji działań własnych i innych nauczycieli, które mogą korzystnie wpłynąć na wzrost zaangażowania rodziców we współpracę ze szkołą/przedszkolem
  • czynniki wpływające na zaangażowanie rodziców
  • co oznacza „współpraca z rodzicami”? Odwołanie do wymagań państwa wobec szkół/placówek (rodzice są partnerami szkoły/przedszkola)
  • poziomy wpływu (tzw. Drabina partycypacji) – wpływ nie oznacza „oddania władzy”
  • obszary współpracy z rodzicami (dydaktyka i wychowanie, przestrzeń, organizacja życia placówki) – przykłady działań i rozwiązań, dobre praktyki, pomysły
  • standardy współpracy (zakres, częstotliwość, kryteria sukcesu, wskaźniki) – wykorzystanie przykładowych standardów współpracy
  • plan oraz standardy współpracy z rodzicami dla konkretnej placówki – jak pracować z rodzicami nad planem i standardami współprac

Zajęcia mają charakter warsztatowy z elementami krótkich wykładów/prezentacji

  • czas trwania – 5 godzin dydaktycznych
  • optymalna grupa uczestników – 25 osób
  • warunki techniczne:
    • projektor i ekran dobrze widoczny dla uczestników
    • stoliki ustawione w wyspy (po 5-6 osób przy stoliku) lub w podkowę
  • sposób ewaluacji: ankieta (dyrektor otrzymuje zbiorczy raport przygotowany na podstawie ankiet)

Szkolenie w wersji online:

Przed szkoleniem online prosimy uczestników o zadbanie o sprawność techniczną sprzętu, który będą wykorzystywać podczas szkolenia (sprawdzenie przed szkoleniem jakości połączenia internetowego, zainstalowanie niezbędnych aplikacji i aktualizacji itp.) Wysyłamy wiadomość email ze wskazówkami i linkiem do wirtualnego pokoju.

Do przeprowadzenia szkolenia wykorzystujemy przede wszystkim platformę ZOOM*, z której można korzystać w formie odrębnej aplikacji (zalecane – Zoom Client for Meetings) lub w wersji w przeglądarce (rekomendujemy przeglądarkę Chrome).
Do udziału w szkoleniu nie jest wymagana rejestracja w systemie ZOOM.
 
Pobierz instrukcję z podstawowymi informacjami nt. dołączania i udziału w szkoleniu na platformie ZOOM.
 

* Możliwe jest przeprowadzenie szkolenia na platformie, którą wykorzystuje placówka zamawiająca szkolenie (np. MS Teams). Wymaga to jednak uzgodnienia z prowadzącą/prowadzącym szkolenie.

  • Frąckowiak, „Gdy rodzic staje się roszczeniowy: poradnik dla nauczycieli”, Wyd. eMPi2, 2015
  • Kupaj, W. Kresa „Kompetencje coachingowe nauczycieli. Jak rozwijać potencjał ucznia w szkole” Warszawa 2014
  • K. McEwan, Jak sobie radzić z rodzicami, którzy są źli, zmęczeni, bezradni lub po prostu stuknięci, WSiP, 2012
  • Friedemann Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania t. 1-4, wyd. WAM,
  • Tony Stoltzfus, „Sztuka zadawania pytań w coachingu”, wyd. Aetos Media Sp. z o.o., Wrocław 2012
  • Mariola Łaguna, „Szkolenia. Jak je prowadzić…”, wyd. GWP , Gdańsk 2008
  • Agnieszka Kozak, Mariola Łaguna, „Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera”, wyd. GWP, Gdańsk 2009
  • Mariola Łaguna, Paweł Fortuna, „Przygotowanie szkolenia, czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu”, wyd. GWP , Gdańsk 2009
  • Mirosław Urban, „Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia”, wyd. GWP, Gdańsk 2010
  • Paweł Fortuna, Perswazja w pracy trenera, czyli jak kształtować postawy uczestników szkoleń
  • http://szkolawspolpracy.pl/ (dostęp: 26.07.2018) – strona projektu „Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” (ogólnopolski projekt systemowy Ministerstwa Edukacji Narodowej realizowany w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej od marca 2013 do czerwca 2015 roku) – na stronie znajdują się poradniki, standardy współpracy, dobre praktyki

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Więcej informacji nt. sposobu organizacji naszych szkoleń, kosztów i zasad współpracy znajdziesz w sekcji FAQ.

Kontakt w sprawie szkolenia

Jeśli zainteresowało Cię to szkolenie, napisz do nas lub zadzwoń. Zapytaj, zaproponuj zmiany lub zamów.

Zadzwoń:  +48 601431060

Napisz:

W tej sekcji podaj najważniejsze informacje dotyczące Twojego zapytania.

Jeśli dotyczy ono szkolenia, które właśnie przeglądasz pozostaw temat wiadomości niezmieniony

W tej sekcji możesz podać dodatkowe informacje, które pomogą nam odpowiedzieć na Twoje zapytanie, np.:

- kim są uczestnicy szkolenia (nauczyciele, dyrektorzy, pedagodzy, uczniowie, rodzice, obsługa techniczna itp.)
- ilu uczestników może wziąć udział w szkoleniu? czy będzie to jedna czy kilka grup?
- kiedy mogłoby się odbyć szkolenie? możesz podać datę lub przedział czasowy, lub określony dzień tygodnia, w którym zazwyczaj organizujecie szkolenia dla Waszej rady
- jakiego rodzaju placówkę reprezentujesz

Wypełnienie tej sekcji jest opcjonalne. Możesz uzupełnić wszystkie lub tylko część pól, lub przejść do ostatniej części.
W tej sekcji podaj dane kontaktowe, które pomogą nam w udzieleniu Tobie wyczerpującej odpowiedzi.

-informacje wymagane oznaczone są gwiazdką

więcej szkoleń dla rad pedagogicznych

udostępnij: