Siła komunikacji | Charles Duhigg

książka i długopis
Picture of Piotr Bachoński

Piotr Bachoński

Doświadczony trener, wieloletni nauczyciel i wicedyrektor szkoły. Obecnie zastępca dyrektora Percepti Edukacja.

Inne wpisy Piotra

Zacznijmy od cytatu z książki: „Chodzi o pokazanie, że celem tej rozmowy nie jest zwycięstwo, ale zrozumienie”. Dlatego nie znajdziemy w tej książce licznych technik komunikacyjnych (czy też manipulacyjnych), dzięki którym moglibyśmy pokazać, kto tu jest górą lub sprowadzić oponenta do parteru. Zresztą w książce Duhigga nie ma mowy o oponencie a partnerze do rozmowy, z którym chcemy się właśnie porozumieć. Czy jest to więc książka, z której korzyść może odnieść nauczyciel prowadzący często trudne rozmowy z rodzicami uczniów?

Niech odpowiedzią będzie kolejny cytat: „Musimy rozmawiać o tym, co nas różni”. Pozostaje pytanie: Jak rozmawiać? I przyznam, że z perspektywy codzienności polskiej szkoły może być to problem. O ile główny cel rozmowy: porozumienie, to sprawa odpowiedniego nastawienia i dojrzałości, to jej warunki: czas, przestrzeń, odpowiedni protokół są słabą stroną naszych szkolnych rozmów. Czytać więc, czy nie czytać? Zdecydowanie czytać. Jeśli pozostaniemy jedynie na stwierdzeniu, że „u nas tak się nie da”, to na pewno nic się nie zmieni i nasze rozmowy z rodzicami będą przypominały ring bokserski, z którego być może ktoś zejdzie jako zwycięzca, ale na pewno poobijani będą wszyscy. Poza tym, wartością dodaną książki są fascynujące przykłady trudnej komunikacji, gdzie wydawałoby się, że do porozumienia nie może dojść, a jednak…

Szkolenia z komunikacji

Nasza placówka prowadzi doskonałe szkolenia z zakresu komunikacji na linii nauczyciel rodzic. Wiele zespołów nauczycielskich przekonało się, jaka siła tkwi w skutecznej komunikacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *