Pytania są pomocne w budowaniu autorefleksji. Poznaj pytania, które pomogą podsumować jakiś okres pracy (np. rok szkolny). Możesz je postawić sobie, swoim uczniom, współpracownikom. Pytania zostały podzielone na 5 kategorii i poprzedzone praktycznymi wskazówkami co do ich stosowania.
Wskazówki
- Poniższe pytania mogą pomóc w podsumowaniu jakiegoś okresu pracy (np. roku szkolnego, zdalnego uczenia w czasie epidemii, projektu)
- Pytania te możesz stawiać sobie samemu lub innym osobom (np. uczniom, współpracownikom)
- Pamiętaj, że kiedy stawiasz je innym nie zawsze musisz otrzymać odpowiedź: ważniejsze jest poszukiwanie odpowiedzi przez tego, komu stawiasz pytanie
- Daj czas na szukanie odpowiedzi, bądź cierpliwy/cierpliwa i uszanuj, jeśli ktoś chce zachować odpowiedź dla siebie
- Badaj swoje intencje przy stawianiu pytań, celem niech będzie wparcie w rozwoju, a nie wytknięcie błędów (nawet, jeśli stawiasz te pytania sobie)
- Koncentruj się przede wszystkim na pozytywach, bo to wzmacnia poczucie własnej wartości i przynosi lepsze efekty rozwojowe
- Pamiętaj, że podane poniżej pytania, to tylko przykłady, które często trzeba będzie dostosować do sytuacji oraz że nie musisz zadawać ich wszystkich (część jest wariantem podobnego pytania)
- Formułując pytania unikaj zawierania w nich sugestii odpowiedzi; unikaj podpowiadania lub sugerowania, jaka odpowiedź powinna paść
- Zauważ, że poniższe pytania, to pytania otwarte – unikaj pytań zamkniętych zaczynających się od „czy”
- Bądź gotów/gotowa na każdą odpowiedź, nawet na taką, która może być bolesna dla Ciebie
- Powstrzymuj się przez wyrażaniem oceny po udzieleniu odpowiedzi – tutaj nie ma prawidłowych i nieprawidłowych odpowiedzi
Propozycje pytań według kategorii
- Jak przebiegała Twoja praca?
- Jak wyglądał Twój standardowy dzień?
- Co po kolei robiłeś, żeby… ?
- Jakie sytuacje występowały najczęściej (najrzadziej)?
- Ile razy zrobiłeś/wykonałeś…?
- Co się stało, kiedy… ?
- Jak poradziłeś sobie, kiedy…? Co zrobiłeś, co pozwoliło pokonać Ci trudność…?
- Jak się czułeś kiedy…? Co czułeś kiedy…?
- Co sprawiało Ci największą radość (satysfakcję)?
- Z czego jesteś najbardziej zadowolony (niezadowolony)?
- Kiedy czułeś się najbardziej szczęśliwy (smutny, zmęczony)?
- Jak silne były te emocje (radość, smutek itp.)? Określ to na skali …?
- Co Twoim zdaniem czuły inne osoby (rodzice, rodzeństwo, małżonek, partner itp.), kiedy Ty…? Jak Ty się z tym czułeś?
- Co uznajesz za swój sukces (a co za niepowodzenie)?
- Czego się nauczyłeś dzięki doświadczeniu, którym było…?
- Jakich 5 nabytych w tym czasie umiejętności możesz uznać za najbardziej przydatne dla Ciebie?
- Jakie doświadczenia z tego okresu ukształtowały Cię w największym stopniu (miały na Ciebie największy wpływ)? W jaki sposób?
- Jakie dostrzegasz prawidłowości/zasady, które pomagały Ci w tym okresie w rozwoju?
- Które z zadań (zajęć, form pracy) sprawiały Ci największą radość (dawały Ci najwięcej energii, były łatwe), a które powodowały smutek (zniechęcenie, były trudne)?
- Jakie wartości towarzyszyły Ci w tym czasie? Co było dla Ciebie ważne?
- Na czym polegało stosowanie tych wartości w praktyce?
- Na ile byłeś wierny/wierna tym wartościom?
- Jakie sytuacje wymagały ode Ciebie poświęcenia w imię wartości?
- Jakie uczucia towarzyszą Ci, kiedy myślisz o swoich wartościach?
- Czym najczęściej kierowałeś/kierowałaś się podejmując decyzje? Jakie to przynosiło skutki dla Ciebie i dla ludzi wokół Ciebie (kolegów, rodziców, nauczycieli, rodziny)?
- Które z doświadczeń i w jaki sposób wykorzystasz w swojej dalszej pracy?
- Co zachowasz, a co zmienisz w swojej pracy dzięki zdobytym doświadczeniom?
- Jakie kroki podejmiesz, żeby osiągnąć…?
- Co się stanie, kiedy Ty…?
- Co lub kto może Ci pomóc w osiągnięciu…? Na czym powinna polegać ta pomoc? Co zrobisz, żeby ją uzyskać?
Materiały do pobrania, linki
Podoba Ci się ten wpis?
Podziel się nim poprzez portal społecznościowy lub wyślij link znajomemu
Jeśli szukasz więcej inspiracji przejdź do naszego bloga.