Przejdź do treści

Rozwijanie kompetencji kluczowych w Gdańsku

Do naszej mapy prowadzonych szkoleń dołączył Gdańsk. W ostatnim tygodniu wakacji prowadziliśmy szkolenia „Jak rozwijać kompetencje kluczowe uczniów” w trzech gdańskich szkołach.

Ponad 120 nauczycieli trzech gdańskich szkół podstawowych wzięło udział w szkoleniach „Jak rozwijać kompetencje kluczowe uczniów”. Podczas szkoleń pracowaliśmy nad tym, czym w ogóle są kompetencje kluczowe i jak rozumiemy proces ich kształtowania. Szukaliśmy tez pomysłów, jak to robić efektywniej, co zmienić, co wzmocnić w pracy nauczyciela i funkcjonowaniu szkoły, a z czego zrezygnować. Rozwijanie kompetencji kluczowych jest wyzwaniem współczesnej szkoły, ale to dzięki nim uczniowie będą gotowi sprostać wyzwaniom świata przyszłości, którego dzisiaj nie potrafimy sobie nawet wyobrazić.

Gorąco polecamy nasze szkolenia z zakresu kształtowania kompetencji kluczowych uczniów

Czym są kompetencje kluczowe?

Kompetencje kluczowe zostały określone w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w 2006 roku (tzw. europejskie ramy odniesienia). Podkreślono w nim, że w dobie globalnych zmian, to kompetencje kluczowe będą decydować o poziomie życia człowieka i jego odnajdywaniu się we współczesnym i przyszłym świecie. Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów, to ważne zadanie i odpowiedzialność szkoły każdego nauczyciela.

Kompetencje kluczowe określone w tzw. europejskich ramach odniesienia, to:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;
  • porozumiewanie się w językach obcych;
  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne;
  • kompetencje informatyczne;
  • umiejętność uczenia się;
  • kompetencje społeczne i obywatelskie;
  • inicjatywność i przedsiębiorczość; oraz
  • świadomość i ekspresja kulturalna.

Pełen tekst dokumentu PE i RUE znajduje się TUTAJ.

Aktualizacja

W 2018 r. przyjęto nowe Zalecenia Rady w sprawie kompetencji kluczowych.

Przeczytaj o nich TUTAJ

udostępnij:

Jeśli szukasz więcej inspiracji przejdź do naszego bloga.