Metody aktywizujące uczniów
Na skróty
Aktywny uczeń, czy aktywny nauczyciel? Czyja aktywność lepiej służy uczeniu się? Jakie metody aktywizujące uczniów znają i stosują nauczyciele w szkole? Ile z nich naprawdę działa? Podczas szkolenia uczestnicy poznają różne metody aktywizujące uczniów oraz przekonują się, że aktywizacja uczniów, to nie tylko hałas i rozgardiasz w klasie.
Szkolenie stacjonarne lub online
To szkolenie dla rady pedagogicznej możemy zrealizować stacjonarnie lub online w czasie rzeczywistym (live). Korzystamy z aplikacji Google Meet, która wielokrotnie sprawdziła się w naszej pracy.
Uszyjemy na miarę
Pamiętaj, że każde z naszych szkoleń możemy dostosować do Twoich potrzeb. Poinformuj nas o nich korzystając z zakładki "Kontakt w sprawie szkolenia".
Dowiedz się więcej o szkoleniu:
W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:
- charakteryzuje różne rodzaje aktywności uczniów i opisuje ich związki ze stylami uczenia się
- opisuje wybrane metody aktywizujące uczniów
- dobiera metody aktywizujące uczniów do rodzaju aktywności i stylu uczenia się
- projektuje „aktywną lekcję” przy wykorzystaniu poznanych metod i narzędzi
- Metody aktywizujące uczniów i zestawy narzędzi aktywizujących wraz z omówieniem ich zastosowania i różnych wariantów przeprowadzenia:
- Różne formy pracy grupowej oraz różne sposoby podziału na grupy
- Symulacje
- Analizy przypadków
- Quizy i gry online (aplikacje do tworzenia własnych narzędzi)
- Krzyżówki tradycyjne i elektroniczne (aplikacje do łatwego tworzenia własnych krzyżówek)
- Praca z informacjami wyszukanymi przez uczniów
- Aktywne podsumowanie lekcji
- Wykorzystanie “gadżetów” aktywizujących (np. specjalne kostki do gry, karty aktywizujące, obrazki, klocki)
- “Energizery” i “koncentratory” – zabawy i ćwiczenia pobudzające oraz zwiększające koncentrację
- Rodzaje aktywności uczniów zależne od ich stylów uczenia się, predyspozycji i chwilowej gotowości
- Czynniki wpływające na aktywność uczniów
- Zasady tworzenia aktywnej lekcji:
- Metody aktywne – narzędzie czy cel?
- Różnicowanie form adekwatnie do różnych rodzajów aktywności
- Zachowanie proporcji między formą a treścią
- Wykorzystywanie metod aktywizujących w innych aspektach pracy nauczyciela, jako metod podnoszących efektywność współpracy:
- Pomysły na prowadzenie spotkań z rodzicami
- Metody wykorzystywane podczas spotkań rad pedagogicznych lub zespołów nauczycielskich
Zajęcia mają charakter warsztatowy z elementami krótkich wykładów/prezentacji
- czas trwania – 2×4 godziny dydaktyczne (lub jedno spotkanie trwające 8 godzin dydaktycznych)
- optymalna grupa uczestników – do 25 osób
- uczestnikami mogą być nauczyciele każdego poziomu edukacyjnego danej szkoły
- warunki techniczne:
- projektor i ekran dobrze widoczny dla uczestników
- stoliki ustawione w wyspy (po 5-7 osób przy stoliku)
- sposób ewaluacji: ankieta (dyrektor otrzymuje zbiorczy raport przygotowany na podstawie ankiet)
Szkolenie w wersji online:
Przed szkoleniem online prosimy uczestników o zadbanie o sprawność techniczną sprzętu, który będą wykorzystywać podczas szkolenia (sprawdzenie przed szkoleniem jakości połączenia internetowego, zainstalowanie niezbędnych aplikacji i aktualizacji itp.) Wysyłamy wiadomość email ze wskazówkami i linkiem do wirtualnego pokoju.
* Możliwe jest przeprowadzenie szkolenia na platformie, którą wykorzystuje placówka zamawiająca szkolenie (np. MS Teams). Wymaga to jednak uzgodnienia z prowadzącą/prowadzącym szkolenie.
- John Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Warszawa 2015
- Merill Harmin, Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa 2015
- Richard Sagor, Badanie przez działanie. Jak wspólnie badać, żeby lepiej uczyć, Warszawa 2013
- Robert J. Marzano, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012
- Connie M. Moss i Susan M. Brookhart, Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję – https://glowna.ceo.org.pl/sites/default/files/cele-uczenia-sie.pdf (dostęp: 30.07.2018)
- Radek Kotarski, Włam się do mózgu, 2017
- Huther Gerald, Hauser Uli, Wszystkie dzieci są zdolne, 2014
- Erich Petlák, Jana Zajacová, Dušan Valábik, Rola mózgu w uczeniu się, 2010
- Aleksandra Pezda, Koniec epoki kredy, 2011
- Manfred Spitzer, Jak uczy się mózg, PWN 2011
- Mel Silberman, Elaine Biech, Metody aktywizujące w szkoleniach, Warszawa 2016
- Mirosław Urban, Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, GWP 2014
- Jarmuż Sławomir, Kossowska Małgorzata, Witkowski Tomasz, Psychologia dla trenerów, Wolters Kluwer 2017
- Łaguna Mariola, Kozak Agnieszka, Metody prowadzenia szkoleń, GWP 2014
- Akademia Khana – Spersonalizowane materiały dydaktyczne dla wszystkich grup wiekowych https://pl.khanacademy.org (dostęp: 31.07.2018)
- Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli – scholaris.pl (dostęp: 31.07.2018)
- Tagxedo – aplikacja do tworzenia chmury słów – http://www.tagxedo.com/ (dostęp: 31.07.2018)
- Kahoot, Quizizz – Portale oferujące możliwość tworzenia quizów, w których udział uczniowie biorą wykorzystując swoje telefony komórkowe – getkahoot.com; www.quizizz.com (dostęp: 31.07.2018)
LearningApps – portal do tworzenia interaktywnych alikacji (gier, zadań edukacyjnych) – www.learningapps.org (dostęp: 31.07.2018)
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Więcej informacji nt. sposobu organizacji naszych szkoleń, kosztów i zasad współpracy znajdziesz w sekcji FAQ.
Kontakt w sprawie szkolenia
Jeśli zainteresowało Cię to szkolenie, napisz do nas lub zadzwoń. Zapytaj, zaproponuj zmiany lub zamów.
Zadzwoń: +48 601431060
Napisz:
więcej szkoleń dla rad pedagogicznych
udostępnij: