Jak dobrze zacząć, jak z sensem zakończyć lekcję – czyli o prostych sposobach na motywację
Na skróty
Początek lekcji to czas, kiedy uczeń może zafascynować się nowym tematem, zaangażować się całym sobą w nowe zadanie. To być może najważniejszy moment, który zadecyduje o tym, czy będzie zmotywowany do działania, czy jedynie do … przeszkadzania. Trawestując Alfreda Hitchcocka, można powiedzieć: „Lekcja powinna zaczynać się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie powinno wzrastać”. Czas, kiedy uczniowie się pakują i opuszczają salę, można z kolei wykorzystać do utrwalenia materiału, powtórki lub podzielenia się wrażeniami z lekcji. Jeśli czujesz, że rozpoczynanie zajęć od stwierdzenia: „Wyjmijcie zeszyty i zapiszcie temat”, już się nie sprawdza, spróbuj czegoś nowego.
Szkolenie stacjonarne lub online
To szkolenie dla rady pedagogicznej możemy zrealizować stacjonarnie lub online w czasie rzeczywistym (live). Korzystamy z aplikacji Google Meet, która wielokrotnie sprawdziła się w naszej pracy.
Uszyjemy na miarę
Pamiętaj, że każde z naszych szkoleń możemy dostosować do Twoich potrzeb. Poinformuj nas o nich korzystając z zakładki "Kontakt w sprawie szkolenia".
Dowiedz się więcej o szkoleniu:
W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:
- przygotowuje doświadczenie kluczowe na niemal każdą lekcję;
- prowadzi efektywne zajęcia od pierwszej do ostatniej minuty, nawet w trakcie „czynności organizacyjnych”;
- stosuje techniki motywujące uczniów do zajęć i to już od chwili, gdy będą wchodzili na lekcję;
- stosuje techniki, które prowadzą do zaintrygowania uczniów nowym tematem;
- wykorzystuje karty „myślę/czuję” do podsumowania tematu;
- udziela uczniom lub pozyskuje od uczniów informację zwrotną nawet w czasie wychodzenia z zajęć;
- stosuje techniki, które pomagają skłonić uczniów do pożytecznej pracy w domu
Zagadnienia: doświadczenie kluczowe; zaangażowanie uczniów w nowy temat (energia, brakujące informacje, łagodne napięcie, kontrowersja, współzawodnictwo); zadanie na dobry początek; tysiąc i jeden sposobów na motywujące „chwyty” (tajny agent, nietypowa informacja i 999 innych); informacja zwrotna dla ucznia i nauczyciela; karty „myślę/czuję”; praca domowa.
- co powinno się wydarzyć na początku lekcji
- jak „zaprząc” klasę do pracy od razu po dzwonku i nie zmarnować ani minuty
- jak zastąpić wykład porywającą uczniów narracją
- jak zaskoczyć, zaintrygować uczniów
- jak z sensem zakończyć lekcję
- co robić, kiedy lekcja się kończy, a materiał jeszcze nie
- czym zastąpić tradycyjne zadanie domowe
Zajęcia mają charakter warsztatowy z elementami krótkich wykładów/prezentacji
- czas trwania – 5 godzin dydaktycznych
- optymalna grupa uczestników – 25 osób
uczestnikami mogą być nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych zarówno stawiający pierwsze kroki w zawodzie jaki doświadczeni, poszukujący lub chcący odświeżyć swój warsztat.
- warunki techniczne:
- projektor i ekran dobrze widoczny dla uczestników
- stoliki ustawione w wyspy (po 5-6 osób przy stoliku) lub w podkowę
- sposób ewaluacji: ankieta (dyrektor otrzymuje zbiorczy raport przygotowany na podstawie ankiet)
Szkolenie w wersji online:
Przed szkoleniem online prosimy uczestników o zadbanie o sprawność techniczną sprzętu, który będą wykorzystywać podczas szkolenia (sprawdzenie przed szkoleniem jakości połączenia internetowego, zainstalowanie niezbędnych aplikacji i aktualizacji itp.) Wysyłamy wiadomość email ze wskazówkami i linkiem do wirtualnego pokoju.
* Możliwe jest przeprowadzenie szkolenia na platformie, którą wykorzystuje placówka zamawiająca szkolenie (np. MS Teams). Wymaga to jednak uzgodnienia z prowadzącą/prowadzącym szkolenie.
- John Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Warszawa 2015
- Merill Harmin, Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa 2015
- Philip G. Zimbardo, Robert L. Johnson, Vivian McCann, Psychologia kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się, PWN 2017
- Daniel L. Schwartz, Jessica M. Tsang, Kristen P. Blair, Jak się uczymy. 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów, PWN 2017
- Albert Bandura, Teoria społecznego uczenia się, PWN 2015
- Jarosław Kordziński, Szkoła uczenia się, Wolters Kluwer Polska 2018
- Robert J. Marzano, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012
- Sterna Danuta, OKMIKS. Jak budować partnerstwo w uczeniu się i nauczaniu? Warszawa 2017
- Connie M. Moss i Susan M. Brookhart, Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję – https://glowna.ceo.org.pl/sites/default/files/cele-uczenia-sie.pdf (dostęp: 30.07.2018)
- Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, 2013
- Radek Kotarki, Włam się do mózgu, 2017
- Erich Petlak, Jana Zajacowa, Rola mózgu w uczeniu się, 2010
- Gerald Hüther, Uli Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty, 2014
- Manfred Spitzer, Jak uczy się mózg, Warszawa 2007.
- Joanna Smolińska, Łukasz Szychowski, TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ, wyd. ELITMAT, 2011 (http://jakzdacmaturezmatematyki.pl/files/TECHNIKI_EFEKTYWNEGO_UCZENIA_SIE.pdf – dostęp: 15.11.2017)
- Natalia Minge, Krzysztof Minge, Techniki samorozwoju, czyli jak lepiej zapamiętywać i uczyć się szybciej, wyd. Samo Sedno, Warszawa 2012
- Mel Silberman, Metody aktywizujące w szkoleniach, wyd. Wolters Kluwer, Kraków 2006
- http://www.jankowskit.pl/metodyka-nauczania-i-dydaktyka/taksonomia-blooma.html (dostęp 08.09.2018)
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Więcej informacji nt. sposobu organizacji naszych szkoleń, kosztów i zasad współpracy znajdziesz w sekcji FAQ.
Kontakt w sprawie szkolenia
Jeśli zainteresowało Cię to szkolenie, napisz do nas lub zadzwoń. Zapytaj, zaproponuj zmiany lub zamów.
Zadzwoń: +48 601431060
Napisz:
więcej szkoleń dla rad pedagogicznych
udostępnij: