„Trudne” lektury na lekcjach języka polskiego
Na skróty
Pan Tadeusz, Syzyfowe prace, Quo vadis – czy te lektury mogą być ciekawe i zrozumiałe dla współczesnego ucznia? Poznaj sposoby przygotowania angażujących lekcji poświęconych lekturom oraz metody, dzięki którym staną się one interesujące dla Twoich uczniów.
Szkolenie jest częścią programu rozwojowego dla nauczycieli języka polskiego. Może być zorganizowane jako samodzielne szkolenie lub jako część kursu składającego się z kilku szkoleń.
Ze względu na to, że szkolenie jest adresowane do nauczycieli jednego przedmiotu proponujemy jego realizację w ramach usługi MULTIGRONO (grupa szkoleniowa złożona z nauczycieli kilku zaprzyjaźnionych szkół)
Szkolenie stacjonarne lub online
To szkolenie dla rady pedagogicznej możemy zrealizować stacjonarnie lub online w czasie rzeczywistym (live). Korzystamy z aplikacji Google Meet, która wielokrotnie sprawdziła się w naszej pracy.
Uszyjemy na miarę
Pamiętaj, że każde z naszych szkoleń możemy dostosować do Twoich potrzeb. Poinformuj nas o nich korzystając z zakładki "Kontakt w sprawie szkolenia".
Dowiedz się więcej o szkoleniu:
W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:
- przygotowuje angażujące lekcje poświęcone „trudnym” lekturom (Pan Tadeusz, Syzyfowe prace, Quo vadis)
- angażuje uczniów do pracy z tekstem w czasie samodzielnej lektury
- czyni uczniów współodpowiedzialnymi za pracę z lekturą
- rozwija kompetencje czytelnicze ucznia niezbędne do samodzielnej analizy oraz interpretacji tekstu
- wprowadza nowe metody pracy z tekstem literackim: elementy myślografii, grywalizacji, ekspresji twórczej uczniów, projektu
- kształci u uczniów umiejętność argumentowania w czasie lekcji o literaturze, nauki o języku
- lektury w podstawie programowej języka polskiego w klasach 4-8
- trzy fazy pracy z tekstem: przed, w trakcie i po lekturze
- lektura jako projekt – myślenie projektowe sposobem na tekst literacki
- wykorzystanie mechanizmów gier w pracy nad lekturą
- wykorzystanie ekspresji twórczej uczniów przy analizie oraz interpretacji tekstu
- podstawy języka wizualnego
- „obupółkulowe” odczytywanie tekstu literackiego
- metody i techniki wizualizacji
Zajęcia mają charakter warsztatowy z elementami krótkich wykładów/prezentacji
- czas trwania – 6 godzin dydaktycznych
- optymalna grupa uczestników – 25 osób
- uczestnikami mogą być nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych zarówno stawiający pierwsze kroki w zawodzie jak i doświadczeni, poszukujący lub chcący odświeżyć swój warsztat
- warunki techniczne:
- projektor i ekran dobrze widoczny dla uczestników
- stoliki ustawione w wyspy (po 5-7 osób przy stoliku) lub w podkowę
- sposób ewaluacji: ankieta (dyrektor otrzymuje zbiorczy raport przygotowany na podstawie ankiet)
Szkolenie w wersji online:
Przed szkoleniem online prosimy uczestników o zadbanie o sprawność techniczną sprzętu, który będą wykorzystywać podczas szkolenia (sprawdzenie przed szkoleniem jakości połączenia internetowego, zainstalowanie niezbędnych aplikacji i aktualizacji itp.) Wysyłamy wiadomość email ze wskazówkami i linkiem do wirtualnego pokoju.
* Możliwe jest przeprowadzenie szkolenia na platformie, którą wykorzystuje placówka zamawiająca szkolenie (np. MS Teams). Wymaga to jednak uzgodnienia z prowadzącą/prowadzącym szkolenie.
- Kuziak, Jak pisać. Warszawa 2005
- Kuziak, S. Rzepczyński, Sztuka pisania po polsku. Poradnik praktyczny. Warszawa 2008
- Bortnowski, Przewodnik po sztuce uczenia literatury. Warszawa 2005
- Bortnowski, Jak zmienić polonistykę szkolną? Warszawa 2009.
- Biernacka, S. Bortnowski, Scenariusze przekorne i prawie niemożliwe. Warszawa 2013
- Bortnowski, Jak uczyć poezji? Warszawa 1988
- Nosowska, Wiersze w pytaniach i odpowiedziach. Warszawa 2010
- Tomczyk, Trener. Jak czytać wiersze i oglądać obrazy. Warszawa 2010
- Wiśniewska-Olejnik, Wiersze na sznurku do prania, czyli o niekonwencjonalnych sposobach omawiania poezji. „Polonistyka” 4/2018 (25)
- Zakrzewska-Okrojek, Puść „oczko” poezji, czyli o 21 pomysłach na twórcze i kreatywne lekcje języka polskiego z wierszem na pierwszym planie. „Polonistyka” 4/2018 (25)
- Egzamin ósmoklasity. Vademecum nauczyciela. Język polski. Warszawa 2018
- Turlane lekcje, czyli kostki na polskim. 20 pomysłów na niezwykłe lekcje języka polskiego. Praca zbiorowa. Kwiecień 2018 (publikacja internetowa)
- Kotarski, Włam się do mózgu. Warszawa 2017
- Biela, Trening Kreatywności. Warszawa 2014
- Sadkowski, Grywalizacja! Zrób to sam. Poradnik. Warszawa 2014
- Tkaczyk, Grywalizacja. Warszawa 2012
- J. Marzano, Sztuka i teoria skutecznego nauczania. Warszawa 2012
- Schmidt, Trening kreatywności. Gliwice 2008
- Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczenie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń 2013
- de Bono, Myślenie lateralne. Warszawa 2015
- Pitter, E. R. hubbell, M. Kuhn, Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach. Warszawa 2015
- Knapik, I. Sznicer-Gałkowska, Lekturowe (wy)bryki. Scenariusze lekcji języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej. Poznań 2002
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Więcej informacji nt. sposobu organizacji naszych szkoleń, kosztów i zasad współpracy znajdziesz w sekcji FAQ.
Kontakt w sprawie szkolenia
Jeśli zainteresowało Cię to szkolenie, napisz do nas lub zadzwoń. Zapytaj, zaproponuj zmiany lub zamów.
Zadzwoń: +48 601431060
Napisz:
więcej szkoleń dla rad pedagogicznych
udostępnij: