Sposoby na egzamin z języka polskiego

Cykl szkoleń otwartych

1

Przygotowania do egzaminu muszą być żmudne i męczące? Nie muszą. Doskonalenie umiejętności pisania rozprawki może być połączone z rozwiązywaniem zagadki kryminalnej. Formułując argumenty, można się dobrze bawić, a nawet pękać ze śmiechu. Pisząc opowiadanie można tworzyć niezwykłe, porywające historie przy pomocy… kubka! Przygotowania do egzaminu mogą być dobrą zabawą. Zatem zaczynajmy!

Zapraszamy Cię do Zielonej Góry na cykl 4 szkoleń dla nauczycieli języka polskiego, których głównym celem jest ich wsparcie w przygotowaniu uczniów do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.
Możesz wziąć udział we wszystkich szkoleniach lub zgłosić się tylko na wybrane.
22.10.2019 - Egzaminacyjne formy wypowiedzi
19.11.2019 - Nowe "trudne" lektury
10.12.2019 - Sposoby na gramatykę
07.01.2020 - Sposoby na poezję

Godziny

Każde szkolenie: 14.30-18.30

Miejsce

Zespół Edukacyjny 1 ul. Truskawkowa 12 Zielona Góra

Forma

Praktyczne warsztaty, angażujące uczestników

Uczestnicy

nauczyciele języka polskiego uczący w klasach 4-8 SP (max. 30 osób w grupie)

#2 Nowe, „trudne” lektury - 19.11.2019

W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:

  • angażuje uczniów w czasie lekcji poświęconych „trudnym” lekturom (Pan Tadeusz, Syzyfowe prace, Quo vadis)
  • rozwija kompetencje czytelnicze ucznia niezbędne do samodzielnej analizy oraz interpretacji tekstu
  • wykorzystuje grywalizację w czasie pracy and tekstem,
  • angażuje uczniów w pracę and tekstem, wykorzystując metodę projektu
  • wizualizuje omawiane z uczniami treści

Treści szkolenia:

  • trzy fazy pracy z tekstem: przed, w trakcie i po lekturze
  • lektura jako projekt – myślenie projektowe sposobem na tekst literacki
  • wykorzystanie mechanizmów gier w pracy nad lekturą
  • wykorzystanie ekspresji twórczej uczniów przy analizie oraz interpretacji tekstu
  • „obupółkulowe” odczytywanie tekstu literackiego

#3 Sposoby na gramatykę - 10.12.2019

W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:

  • motywuje i angażuje uczniów w czasie lekcji o języku
  • sensorycznie wspomaga naukę o języku
  • ułatwia uczniom zapamiętywanie treści gramatycznych
  • wykorzystuje grywalizację w czasie lekcji o języku
  • wizualizuje omawiane treści
  • wykorzystuje techniki kreatywne ułatwiające uczniom rozumienie treści językowych

Treści szkolenia:

  • znaczenie nauczania sensorycznego: jak zaprząc dłonie do uczenia się i zapamiętywania
  • wykorzystanie prostych przedmiotów w procesie uczenia się o języku
  • rola narracji w nauce treści językowych
  • praktyczne sposoby ułatwiające rozumienie gramatyki
  • wizualizacja w nauce o języku – heksy
  • kreatywne metody na językowe zawiłości: kostki, karty, klamerki i inne
  • techniki utrwalania wiedzy

#4 Sposoby na poezję - 07.01.2020

W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:

  • zaangażuje uczniów w czasie lekcji poświęconych analizie oraz interpretacji tekstu poetyckiego
  • będzie doskonalił umiejętności samodzielnej analizy oraz interpretacji utworu przez uczniów
  • ułatwi uczniom wyrażanie dojrzałych sądów i opinii o utworze poetyckim
  • poprowadzi nieszablonowe zajęcia poświęcone liryce

Treści szkolenia:

  • interpretacyjna rozgrzewka, czyli dlaczego nie zaczynamy od wiersza
  • słowa klucze inaczej: chmura słów, mapa semantyczna
  • szukanie analogii i metafor: karty dixit, story cubes oraz inne sposoby
  • (poważne) zabawy interpretacyjne, czyli czym zastąpić lego logos: klocki jenga, puzzle, domino
  • interpretowanie poprzez działanie, czyli zwykły przedmiot jako punkt wyjścia
  • kreatywność w służbie interpretacji: przełamywanie barier myślowych, nowa perspektywa, budowanie skojarzeń, twórcze przekształcenia
  • jak powinien wyglądać wiersz, czyli wizualizacja bez infantylności

#1 Egzaminacyjne formy wypowiedzi - 22.10.2019

W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:

  • doskonali umiejętność redagowania przez uczniów wywodu argumentacyjnego (rozprawka, artykuł, przemówienie, list)
  • wprowadza rozprawkę jako nową formę wypowiedzi
  • uczy kompozycji i stylu wywodu argumentacyjnego i narracyjnego
  • stosuje rożne metody konstruowania narracji
  • uczy umiejętności samooceny pracy literackiej
  • kształci  umiejętność argumentowania poprzez zabawy literackie
  • kształci  umiejętność argumentowania w czasie lekcji o literaturze, nauki o języku
  • stosuje metody uczące streszczania tekstów

Treści szkolenia:

  • kryteria egzaminacyjne dłuższej wypowiedzi literackiej
  • jak uczyć rozprawki
  • gałąź logiczna jako schemat (plan) rozprawki, artykułu, przemówienia
  • wywód argumentacyjny jako stała składowa wszystkich lekcji języka polskiego
  • zabawa, humor, pure nonsens, rozwijanie kreatywności w nauce argumentowania
  • sposoby na twórczą narrację: kości, tabela narracyjna, opowiadanie z kubka, karty i inne
  • jak uczyć dialogu i dynamizowania wypowiedzi
  • streszczanie tekstów literackich i nieliterackich
  • rozwijanie kompetencji kluczowych:
  • uczenie się, współpraca, samoocena

Prowadzący: 

Piotr Bachoński

Piotr Bachoński

• nauczyciel języka polskiego w szkole podstawowej i gimnazjum • certyfikowany trener • absolwent kursu TOC for Education • prowadzi szkolenia dla nauczycieli poświęcone tematyce motywacji, oceniania, wizualizacji, myślenia krytycznego • absolwent Szkoły Tutorów Collegium Wratislaviense

Pobierz PDF

Możesz pobrać plik PDF formatu A4 z ogłoszeniem o szkoleniu, wydrukować go, powiesić w pokoju nauczycielskim itp.

Otrzymasz:

  • materiały szkoleniowe
  • zaświadczenie
  • przerwę kawową
* Dotyczy 1 szkolenia z cyklu.
** Dotyczy każdego szkolenia i każdego uczestnika przy zgłoszeniu tej samej osoby na więcej niż 1 szkolenie i/lub zgłoszeniu więcej niż 1 uczestnika.
*** Percepti Edukacja to akredytowana placówka doskonalenia nauczycieli. Jest tym samym podmiotem uprawnionym do realizacji form doskonalenia nauczycieli i wspomagania szkół finansowanych ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli zgodnie z art. 70a ust. 3a USTAWY z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1287)

Zgłoszenia na szkolenie

Zgłoszenia można dokonać:

  • mailem wysyłając wiadomość na adres szkolenia@perceptiedukacja.pl  (podaj tytuł i datę szkolenia, Twoje dane jako zgłaszającego, dane uczestników, dane do faktury) lub
  • korzystając z wygodnego formularza zamieszczonego poniżej

Zgłoszenia przyjmujemy w sposób ciągły. Decyduje kolejność zgłoszeń. Uczestnicy zostaną poinformowani o zakwalifikowaniu do udziału w szkoleniu.

Zgłoś się na to szkolenie - formularz

Po wysłaniu zgłoszenia otrzymasz mailem jego kopię. W razie nieotrzymania kopii zgłoszenia sprawdź folder SPAM swojej poczty lub skontaktuj się z nami (tel. 503379030, mail: szkolenia@perceptiedukacja.pl).

Zastrzegamy sobie prawo odwołania szkolenia w przypadku małej liczby zgłoszeń (poniżej 10 osób).

udostępnij tę stronę innym:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Przewiń do góry