Dzisiaj młodzi ludzie mają stosunkowo łatwy dostęp do środków psychoaktywnych. W mediach często pojawiają się informacje o przypadkach zażycia dopalaczy przez młodych ludzi i tragicznych konsekwencjach z tym związanych.
Nauczyciele powinni nie tylko podejmować działania profilaktyczne, ale także umiejętnie przeprowadzać interwencje w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia, że uczeń jest pod wpływem takich środków.
Dowiedz się więcej o szkoleniu:
W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:
- rozpoznaje objawy zażycia środków psychoaktywnych
- przytacza sposoby reagowania w sytuacji podejrzenia, że uczeń jest pod wpływem środków psychoaktywnych
- projektuje wspólnie z innymi nauczycielami szkolną procedurę postępowania w przypadku podejrzenia zażycia przez ucznia środków psychoaktywnych
- konstruuje schematy zajęć i rozmów z uczniami i ich rodzicami nt. dopalaczy i narkotyków
- Sygnały świadczące o tym, że uczeń może zażywać środki psychoaktywne (dopalacze, narkotyki, odurzające środki medyczne)
- Sposoby reagowania w sytuacji podejrzenia, że uczeń jest pod wpływem substancji psychoaktywnej – interwencja nauczyciela lub innego pracownika szkoły
- Wewnątrzszkolne procedury postępowania w sytuacji podejrzenia, że uczeń jest pod wpływem substancji psychoaktywnej
- Formy pomocy uczniowi mającemu problemy z zażywaniem substancji psychoaktywnych – współpraca z instytucjami zewnętrznymi
- Jak rozmawiać o dopalaczach i narkotykach z uczniami i ich rodzicami (interwencja)
- Konsekwencje zaniechania działań w przypadku podejrzenia zażywania przez ucznia/uczniów substancji psychoaktywnych
- czas trwania – 4 godziny dydaktyczne
- optymalna grupa uczestników – do ustalenia (zależna od formy zajęć)
- zajęcia adresowane do nauczycieli, wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych
- warunki techniczne:
- projektor i ekran dobrze widoczny dla uczestników
- sposób ewaluacji: ankieta (dyrektor otrzymuje zbiorczy raportprzygotowany na podstawie ankiet)
- Anna Kuciak, Szkoła wobec nowych narkotyków – dopalaczy, w: „Trendy nr 4/2015” http://www.bc.ore.edu.pl/Content/819/T4_15+Szkola+wobec+nowych+narkotykow+-+dopalaczy.pdf (dostęp: 3.08.2018)
- Demel R., Görgen W., Hartman R., Horre K., FreD goes net – wczesna interwencja wobec młodych osób używających narkotyków, Warszawa, KBPN 2013
- Erickson C.K., Nauka o uzależnieniach. Od neurobiologii do skutecznych metod leczenia, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010
- Jabłoński P., Bukowska B., Czakała J. (red.), Uzależnienie od narkotyków. Podręcznik dla terapeutów, Warszawa: KBPN, 2012
- Jabłoński P., Malczewski A., Dopalacze. Skala zjawiska i przeciwdziałanie, Warszawa: KBPN, 2014
- Maclean N., Egli T., Łazuga–Koczurowska J. (red.), Młodzież i narkotyki. Terapia i rehabilitacja, Warszawa: KBPN, 2007
- Polskie Twoarzystwo Zapobiegania Narkomanii – strona www – http://www.ptzn.org.pl/index.php (dostęp: 3.08.2018)
- Krajowe Biuro Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii – strona www – http://www.narkomania.gov.pl/portal (dostęp: 3.08.2018)
- Wydawnictwa online: http://www.kbpn.gov.pl/wydawnictwa_on_line.htm?id=110707 (dostęp: 3.08.2018)
- Poradnia narkotykowa online – strona www – http://www.narkomania.org.pl/ (dostęp: 3.08.2018)
- Program e-learningowy dla lekarzy, nauczycieli i pedagogów szkolnych – strona www – http://www.narkomania.edu.pl/ (dostęp: 3.08.2018)
Jeśli zainteresowało Cię to szkolenie, napisz do nas lub zadzwoń. Zapytaj, zaproponuj zmiany lub zamów.
Zadzwoń: +48 503 37 90 30
Napisz:
udostępnij: