Umiejętność pracy zespołowej jest ważnym elementem kompetencji kluczowych (m.in. kompetencji społecznych, w zakresie przedsiębiorczości, umiejętności uczenia się, świadomości i ekspresji kulturalnej).
Rozwijanie tej kompetencji wśród nauczycieli jest ważne nie tylko ze względu na zwiększenie efektywności działań podejmowanych przez grono pedagogiczne, ale także ze względu na to, że poprzez dawanie przykładu mogą oni wpływać na rozwój umiejętności współpracy zespołowej wśród uczniów.
Ważnymi elementami pracy zespołowej są: umiejętność określania celów zespołu oraz celów jego członków, a także umiejętność tworzenia zasad współpracy, które pomagają w ich osiąganiu.
Dowiedz się więcej o szkoleniu:
W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:
- formułuje cele dla zespołu
- formułuje zasady współpracy zespołowej
- stosuje techniki komunikacyjne pozwalające na wspólne określanie celów i zasad współpracy w zespole
- podaje przykłady sformułowań odwołujących się do zasad, które można wykorzystać podczas współpracy z innymi członkami zespołu
- określanie celów dla zespołu i ich znaczenie w efektywnej współpracy zespołowej
- wpływ zasad (i ich braku) na pracę w zespole nauczycielskim
- reguły tworzenia zasad – praktyczne wskazówki i kryteria tworzenia zasad w zespole
- zasady a procedury, kontrakty – różnice w formie i skutkach oddziaływania
- stosowanie i odwoływanie się do zasad w codziennej pracy zespołowej (praca oparta na zasadach)
- wykorzystywanie zasad do tworzenia warunków do dobrej współpracy
Zajęcia mają charakter warsztatowy z elementami wykładów/prezentacji
- czas trwania – 4 godziny dydaktyczne
- optymalna grupa uczestników – 25-30 osób
- warunki techniczne:
- projektor i ekran dobrze widoczny dla uczestników
- stoliki ustawione w wyspy
- sposób ewaluacji: ankieta (dyrektor otrzymuje zbiorczy raport przygotowany na podstawie ankiet)
Bibliografia dotycząca zagadnień związanych ze współpracą zespołową:
- Meredith Belbin, Twoja rola w zespole; wyd. GWP, Gdańsk 2003
- Albert J. Bernstein, Sydney Craft Rozen, Trudni współpracownicy; wyd. GWP, Gdańsk 2002
- Aleksy Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi; wyd. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa 2003
- Stephen P. Robbins, Zachowania w organizacji; wyd. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa 2004
- John Adair, Anatomia biznesu. Budowanie zespołu; wyd. Wydawnictwo Syudio EMKA, Warszawa 2001
- Ken Blanchard, Jesse Stoner, Cała naprzód!; wyd. MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2010
- Ken Blanchard, Patricia Zigarmi, Drea Zigarmi, Jednominutowy Menedżer i przywództwo; wyd. MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2008
- Zbigniew Nęcki, Komunikacja międzyludzka; wyd. Antykwa, Kraków 2000
- Matthew McKay, Martha Davis, Patrick Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się: praca, rodzina, zabawa; wyd. GWP, Gdańsk 2010
- Marek Dziewiecki, Psychologia porozumiewania się; wyd. Jedność, Kielce 2000
- Roy J. Lewicki, David M. Saunders, Bruce Barry, John W. Minton, Zasady negocjacji; wyd. Rebis, Poznań 2008
- Marshall B. Rosenberg, Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy; 2008
- Aleksandra Hulewska, Asertwyność w ćwiczeniach; wyd. Edgard, Warszawa 2014
- Agnieszka Wróbel, Asertywność na co dzień, czyli jak żyć w zgodzie z sobą i innymi; wyd. Edgard, Warszawa 2011
- Roger Fisher, Scott Brown, Nietoksyczne negocjacje; wyd. Helion, Gliwice 2010
- Roger Fisher, Daniel Shapiro, Emocje w negocjacjach; wyd. Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza Sp. z o.o., Warszawa 2009
- Danny Ertel, Mark Gordon, Negocjacje fair play. Budowanie zdrowego partnerstwa zamiast wymuszania; wyd. MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2010
- Reinhard K. Sprenger, Zaufanie #1; wyd. MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2009
Jeśli zainteresowało Cię to szkolenie, napisz do nas lub zadzwoń. Zapytaj, zaproponuj zmiany lub zamów.
Zadzwoń: +48 503 37 90 30
Napisz:
udostępnij: