Gdy ludzie przestają czytać, cywilizacja upada. Mamy więc misję. Musimy sprawić, by nasi uczniowie polubili czytanie. Łatwo powiedzieć, ale jak to zrobić? Nasza kultura zatoczyła krąg i znowu żyjemy w epoce obrazkowej, więc odpowiedzią na „nieczytanie” powinna być wizualizacja tekstu ułatwiająca jego zrozumienie. A od zrozumienia do polubienia już tylko krok… Wystarczy poznać i wykorzystać w codziennej pracy odpowiednie narzędzia: mapowanie, diagramy, sketchnoting, infografikę.
Szkolenie jest częścią programu rozwojowego dla nauczycieli języka polskiego. Może być zorganizowane jako samodzielne szkolenie lub jako część kursu składającego się z kilku szkoleń.
Ze względu na to, że szkolenie jest adresowane do nauczycieli jednego przedmiotu proponujemy jego realizację w ramach usługi MULTIGRONO (grupa szkoleniowa złożona z nauczycieli kilku zaprzyjaźnionych szkół)
Dowiedz się więcej o szkoleniu:
W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:
- wizualizuje omawiane z uczniami treści
- przygotowuje uczniów do lektury przy pomocy map myśli
- charakteryzuje postać literacką z wykorzystaniem diagramów
- wykorzystuje infografikę do omawiania kontekstów dzieła
Zagadnienia: kultura tekstu pisanego, kultura obrazkowa a pokolenie Y/Z; mapowanie tekstu jako sposób na ściągi i gotowe opracowania; przygotowanie uczniów do lektury – mapy myśli; charakteryzowanie postaci na podstawie diagramu Venna i „podwójnych baniek”; podstawy notowania graficznego: paluszaki, patyczaki i inne stwory rysunkowe; infografika – sposób na konteksty lekturowe.
- jak ułatwić uczniom rozumienie czytanego tekstu
- jak nauczyć uczniów notowania wizualnego z elementami sketchnotingu
- jak wykorzystać diagramy do charakteryzowania postaci
- jak pogłębić charakterystykę postaci dzięki wizualizowaniu
- jak wykorzystać infografikę do omawiania kontekstów dzieła
Zajęcia mają charakter warsztatowy z elementami krótkich wykładów/prezentacji
- czas trwania – 4 godziny dydaktyczne
- optymalna grupa uczestników – 25 osób
uczestnikami mogą być nauczyciele języka polskiego ze szkół podstawowych, zarówno stawiający pierwsze kroki w zawodzie jak i doświadczeni, poszukujący lub chcący odświeżyć swój warsztat
- warunki techniczne:
- projektor i ekran dobrze widoczny dla uczestników
- stoliki ustawione w wyspy (po 5-6 osób przy stoliku) lub w podkowę
- sposób ewaluacji: ankieta (dyrektor otrzymuje zbiorczy raport przygotowany na podstawie ankiet)
- John Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Warszawa 2015
- Merill Harmin, Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa 2015
- Robert J. Marzano, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012
- Sterna Danuta, OKMIKS. Jak budować partnerstwo w uczeniu się i nauczaniu? Warszawa 2017
- Connie M. Moss i Susan M. Brookhart, Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję – https://glowna.ceo.org.pl/sites/default/files/cele-uczenia-sie.pdf (dostęp: 30.07.2018)
- Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, 2013
- Radek Kotarki, Włam się do mózgu, 2017
- Erich Petlak, Jana Zajacowa, Rola mózgu w uczeniu się, 2010
- Gerald Hüther, Uli Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty, 2014
- Manfred Spitzer, Jak uczy się mózg, Warszawa 2007.
- Joanna Smolińska, Łukasz Szychowski, TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ, wyd. ELITMAT, 2011 (http://jakzdacmaturezmatematyki.pl/files/TECHNIKI_EFEKTYWNEGO_UCZENIA_SIE.pdf – dostęp: 15.11.2017)
- Natalia Minge, Krzysztof Minge, Techniki samorozwoju, czyli jak lepiej zapamiętywać i uczyć się szybciej, wyd. Samo Sedno, Warszawa 2012
- Mel Silberman, Metody aktywizujące w szkoleniach, wyd. Wolters Kluwer, Kraków 2006
- http://www.jankowskit.pl/metodyka-nauczania-i-dydaktyka/taksonomia-blooma.html (dostęp 08.09.2018)
Jeśli zainteresowało Cię to szkolenie, napisz do nas lub zadzwoń. Zapytaj, zaproponuj zmiany lub zamów.
Zadzwoń: +48 503 37 90 30
Napisz:
udostępnij: