Jak dobrze zacząć, jak z sensem zakończyć lekcję – czyli o prostych sposobach na motywację

Na skróty

Początek lekcji to czas, kiedy uczeń może zafascynować się nowym tematem, zaangażować się całym sobą w nowe zadanie. To być może najważniejszy moment, który zadecyduje o tym, czy będzie zmotywowany do działania, czy jedynie do … przeszkadzania. Trawestując Alfreda Hitchcocka, można powiedzieć: „Lekcja powinna zaczynać się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie powinno wzrastać”. Czas, kiedy uczniowie się pakują i opuszczają salę, można z kolei wykorzystać do utrwalenia materiału, powtórki lub podzielenia się wrażeniami z lekcji. Jeśli czujesz, że rozpoczynanie zajęć od stwierdzenia: „Wyjmijcie zeszyty i zapiszcie temat”, już się nie sprawdza, spróbuj czegoś nowego.

Szkolenie stacjonarne lub online

To szkolenie dla rady pedagogicznej możemy zrealizować stacjonarnie lub online w czasie rzeczywistym (live). Korzystamy z aplikacji Google Meet, która wielokrotnie sprawdziła się w naszej pracy.

Uszyjemy na miarę

Pamiętaj, że każde z naszych szkoleń możemy dostosować do Twoich potrzeb. Poinformuj nas o nich korzystając z zakładki "Kontakt w sprawie szkolenia".

Dowiedz się więcej o szkoleniu:

W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:

  • przygotowuje doświadczenie kluczowe na niemal każdą lekcję;
  • prowadzi efektywne zajęcia od pierwszej do ostatniej minuty, nawet w trakcie „czynności organizacyjnych”;
  • stosuje techniki motywujące uczniów do zajęć i to już od chwili, gdy będą wchodzili na lekcję;
  • stosuje techniki, które prowadzą do zaintrygowania uczniów nowym tematem;
  • wykorzystuje karty „myślę/czuję” do podsumowania tematu;
  • udziela uczniom lub pozyskuje od uczniów informację zwrotną nawet w czasie wychodzenia z zajęć;
  • stosuje techniki, które pomagają skłonić uczniów do pożytecznej pracy w domu

Zagadnienia: doświadczenie kluczowe; zaangażowanie uczniów w nowy temat (energia, brakujące informacje, łagodne napięcie, kontrowersja, współzawodnictwo); zadanie na dobry początek; tysiąc i jeden sposobów na motywujące „chwyty” (tajny agent, nietypowa informacja i 999 innych); informacja zwrotna dla ucznia i nauczyciela; karty „myślę/czuję”; praca domowa.

  • co powinno się wydarzyć na początku lekcji
  • jak „zaprząc” klasę do pracy od razu po dzwonku i nie zmarnować ani minuty
  • jak zastąpić wykład porywającą uczniów narracją
  • jak zaskoczyć, zaintrygować uczniów
  • jak z sensem zakończyć lekcję
  • co robić, kiedy lekcja się kończy, a materiał jeszcze nie
  • czym zastąpić tradycyjne zadanie domowe

Zajęcia mają charakter warsztatowy z elementami krótkich wykładów/prezentacji

  • czas trwania – 5 godzin dydaktycznych
  • optymalna grupa uczestników – 25 osób
  • uczestnikami mogą być nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych zarówno stawiający pierwsze kroki w zawodzie jaki doświadczeni, poszukujący lub chcący odświeżyć swój warsztat.

  • warunki techniczne:
    • projektor i ekran dobrze widoczny dla uczestników
    • stoliki ustawione w wyspy (po 5-6 osób przy stoliku) lub w podkowę
  • sposób ewaluacji: ankieta (dyrektor otrzymuje zbiorczy raport przygotowany na podstawie ankiet)

Szkolenie w wersji online:

Przed szkoleniem online prosimy uczestników o zadbanie o sprawność techniczną sprzętu, który będą wykorzystywać podczas szkolenia (sprawdzenie przed szkoleniem jakości połączenia internetowego, zainstalowanie niezbędnych aplikacji i aktualizacji itp.) Wysyłamy wiadomość email ze wskazówkami i linkiem do wirtualnego pokoju.

Do przeprowadzenia szkolenia wykorzystujemy przede wszystkim platformę ZOOM*, z której można korzystać w formie odrębnej aplikacji (zalecane – Zoom Client for Meetings) lub w wersji w przeglądarce (rekomendujemy przeglądarkę Chrome).
Do udziału w szkoleniu nie jest wymagana rejestracja w systemie ZOOM.
 
Pobierz instrukcję z podstawowymi informacjami nt. dołączania i udziału w szkoleniu na platformie ZOOM.
 

* Możliwe jest przeprowadzenie szkolenia na platformie, którą wykorzystuje placówka zamawiająca szkolenie (np. MS Teams). Wymaga to jednak uzgodnienia z prowadzącą/prowadzącym szkolenie.

  • John Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Warszawa 2015
  • Merill Harmin, Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa 2015
  • Philip G. Zimbardo, Robert L. Johnson, Vivian McCann, Psychologia kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się, PWN 2017
  • Daniel L. Schwartz, Jessica M. Tsang, Kristen P. Blair, Jak się uczymy. 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów, PWN 2017
  • Albert Bandura, Teoria społecznego uczenia się, PWN 2015
  • Jarosław Kordziński, Szkoła uczenia się, Wolters Kluwer Polska 2018
  • Robert J. Marzano, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012
  • Sterna Danuta, OKMIKS. Jak budować partnerstwo w uczeniu się i nauczaniu? Warszawa 2017
  • Connie M. Moss i Susan M. Brookhart, Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję – https://glowna.ceo.org.pl/sites/default/files/cele-uczenia-sie.pdf (dostęp: 30.07.2018)
  • Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, 2013
  • Radek Kotarki, Włam się do mózgu, 2017
  • Erich Petlak, Jana Zajacowa, Rola mózgu w uczeniu się, 2010
  • Gerald Hüther, Uli Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty, 2014
  • Manfred Spitzer, Jak uczy się mózg, Warszawa 2007.
  • Joanna Smolińska, Łukasz Szychowski, TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ, wyd. ELITMAT, 2011 (http://jakzdacmaturezmatematyki.pl/files/TECHNIKI_EFEKTYWNEGO_UCZENIA_SIE.pdf – dostęp: 15.11.2017)
  • Natalia Minge, Krzysztof Minge, Techniki samorozwoju, czyli jak lepiej zapamiętywać i uczyć się szybciej, wyd. Samo Sedno, Warszawa 2012
  • Mel Silberman, Metody aktywizujące w szkoleniach, wyd. Wolters Kluwer, Kraków 2006
  • http://www.jankowskit.pl/metodyka-nauczania-i-dydaktyka/taksonomia-blooma.html (dostęp 08.09.2018)

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Więcej informacji nt. sposobu organizacji naszych szkoleń, kosztów i zasad współpracy znajdziesz w sekcji FAQ.

Kontakt w sprawie szkolenia

Jeśli zainteresowało Cię to szkolenie, napisz do nas lub zadzwoń. Zapytaj, zaproponuj zmiany lub zamów.

Zadzwoń:  +48 601431060

Napisz:

W tej sekcji podaj najważniejsze informacje dotyczące Twojego zapytania.

Jeśli dotyczy ono szkolenia, które właśnie przeglądasz pozostaw temat wiadomości niezmieniony

W tej sekcji możesz podać dodatkowe informacje, które pomogą nam odpowiedzieć na Twoje zapytanie, np.:

- kim są uczestnicy szkolenia (nauczyciele, dyrektorzy, pedagodzy, uczniowie, rodzice, obsługa techniczna itp.)
- ilu uczestników może wziąć udział w szkoleniu? czy będzie to jedna czy kilka grup?
- kiedy mogłoby się odbyć szkolenie? możesz podać datę lub przedział czasowy, lub określony dzień tygodnia, w którym zazwyczaj organizujecie szkolenia dla Waszej rady
- jakiego rodzaju placówkę reprezentujesz

Wypełnienie tej sekcji jest opcjonalne. Możesz uzupełnić wszystkie lub tylko część pól, lub przejść do ostatniej części.
W tej sekcji podaj dane kontaktowe, które pomogą nam w udzieleniu Tobie wyczerpującej odpowiedzi.

-informacje wymagane oznaczone są gwiazdką

więcej szkoleń dla rad pedagogicznych

udostępnij: