Jak dobrze zacząć, jak z sensem zakończyć lekcję – czyli o prostych sposobach na motywację

Początek lekcji to czas, kiedy uczeń może zafascynować się nowym tematem, zaangażować się całym sobą w nowe zadanie. To być może najważniejszy moment, który zadecyduje o tym, czy będzie zmotywowany do działania, czy jedynie do … przeszkadzania. Trawestując Alfreda Hitchcocka, można powiedzieć: „Lekcja powinna zaczynać się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie powinno wzrastać”. Czas, kiedy uczniowie się pakują i opuszczają salę, można z kolei wykorzystać do utrwalenia materiału, powtórki lub podzielenia się wrażeniami z lekcji. Jeśli czujesz, że rozpoczynanie zajęć od stwierdzenia: „Wyjmijcie zeszyty i zapiszcie temat”, już się nie sprawdza, spróbuj czegoś nowego.

Pamiętaj, że każde z naszych szkoleń możemy dostosować do Twoich potrzeb. Poinformuj nas o nich korzystając z zakładki "Kontakt w sprawie szkolenia".

Dowiedz się więcej o szkoleniu:

W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:

  • przygotowuje doświadczenie kluczowe na niemal każdą lekcję;
  • prowadzi efektywne zajęcia od pierwszej do ostatniej minuty, nawet w trakcie „czynności organizacyjnych”;
  • stosuje techniki motywujące uczniów do zajęć i to już od chwili, gdy będą wchodzili na lekcję;
  • stosuje techniki, które prowadzą do zaintrygowania uczniów nowym tematem;
  • wykorzystuje karty „myślę/czuję” do podsumowania tematu;
  • udziela uczniom lub pozyskuje od uczniów informację zwrotną nawet w czasie wychodzenia z zajęć;
  • stosuje techniki, które pomagają skłonić uczniów do pożytecznej pracy w domu

Zagadnienia: doświadczenie kluczowe; zaangażowanie uczniów w nowy temat (energia, brakujące informacje, łagodne napięcie, kontrowersja, współzawodnictwo); zadanie na dobry początek; tysiąc i jeden sposobów na motywujące „chwyty” (tajny agent, nietypowa informacja i 999 innych); informacja zwrotna dla ucznia i nauczyciela; karty „myślę/czuję”; praca domowa.

  • co powinno się wydarzyć na początku lekcji
  • jak „zaprząc” klasę do pracy od razu po dzwonku i nie zmarnować ani minuty
  • jak zastąpić wykład porywającą uczniów narracją
  • jak zaskoczyć, zaintrygować uczniów
  • jak z sensem zakończyć lekcję
  • co robić, kiedy lekcja się kończy, a materiał jeszcze nie
  • czym zastąpić tradycyjne zadanie domowe

Zajęcia mają charakter warsztatowy z elementami krótkich wykładów/prezentacji

  • czas trwania – 5 godzin dydaktycznych
  • optymalna grupa uczestników – 25 osób
  • uczestnikami mogą być nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych zarówno stawiający pierwsze kroki w zawodzie jaki doświadczeni, poszukujący lub chcący odświeżyć swój warsztat.

  • warunki techniczne:
    • projektor i ekran dobrze widoczny dla uczestników
    • stoliki ustawione w wyspy (po 5-6 osób przy stoliku) lub w podkowę
  • sposób ewaluacji: ankieta (dyrektor otrzymuje zbiorczy raport przygotowany na podstawie ankiet)
  • John Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Warszawa 2015
  • Merill Harmin, Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa 2015
  • Philip G. Zimbardo, Robert L. Johnson, Vivian McCann, Psychologia kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się, PWN 2017
  • Daniel L. Schwartz, Jessica M. Tsang, Kristen P. Blair, Jak się uczymy. 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów, PWN 2017
  • Albert Bandura, Teoria społecznego uczenia się, PWN 2015
  • Jarosław Kordziński, Szkoła uczenia się, Wolters Kluwer Polska 2018
  • Robert J. Marzano, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012
  • Sterna Danuta, OKMIKS. Jak budować partnerstwo w uczeniu się i nauczaniu? Warszawa 2017
  • Connie M. Moss i Susan M. Brookhart, Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję – https://glowna.ceo.org.pl/sites/default/files/cele-uczenia-sie.pdf (dostęp: 30.07.2018)
  • Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, 2013
  • Radek Kotarki, Włam się do mózgu, 2017
  • Erich Petlak, Jana Zajacowa, Rola mózgu w uczeniu się, 2010
  • Gerald Hüther, Uli Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty, 2014
  • Manfred Spitzer, Jak uczy się mózg, Warszawa 2007.
  • Joanna Smolińska, Łukasz Szychowski, TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ, wyd. ELITMAT, 2011 (http://jakzdacmaturezmatematyki.pl/files/TECHNIKI_EFEKTYWNEGO_UCZENIA_SIE.pdf – dostęp: 15.11.2017)
  • Natalia Minge, Krzysztof Minge, Techniki samorozwoju, czyli jak lepiej zapamiętywać i uczyć się szybciej, wyd. Samo Sedno, Warszawa 2012
  • Mel Silberman, Metody aktywizujące w szkoleniach, wyd. Wolters Kluwer, Kraków 2006
  • http://www.jankowskit.pl/metodyka-nauczania-i-dydaktyka/taksonomia-blooma.html (dostęp 08.09.2018)

Jeśli zainteresowało Cię to szkolenie, napisz do nas lub zadzwoń. Zapytaj, zaproponuj zmiany lub zamów.

Zadzwoń:  +48 503 37 90 30

Napisz:

    Dotyczy szkolenia (wymagane)
    Pojawi się jako temat wiadomości e-mail

    Treść wiadomości
    Napisz swoje pytania i sugestie. Możesz również wskazać potrzeby Twoje, Twojego zespołu lub placówki. To pozwoli nam przygotować bardziej wyczerpującą odpowiedź.

    Jeśli chcesz, możesz podać nam więcej szczegółów nt. uczestników i proponowanego terminu szkolenia.

    Chcę podać więcej szczegółów

    Uczestnicy szkolenia

    Najbardziej efektywne szkolenie warsztatowe najczęściej jest możliwe w grupie do 20 osób. W szkoleniach „prezentacyjnych” może brać udział większa grupa uczestników, jednak są one mniej efektywne od praktycznych zajęć warsztatowych.Dla dużych zespołów (rad pedagogicznych) proponujemy rozważenie przeprowadzenia szkolenia w kilku grupach.

    Liczba grup szkoleniowych



    Liczba osób w każdej grupie



    Charakterystyka uczestników
    Krótko opisz kim są uczestnicy szkolenia (np. dyrektorzy i ich zastępcy, nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni, uczniowie, rodzice)

    Preferowany termin szkolenia
    Podaj dogodną datę szkolenia (tylko pierwsze pole) lub przedział dogodnych dat (oba pola)

    od

    do

    ———–
    DANE KONTAKTOWE

    Twoje dane (wysyłającego zapytanie)

    Imię (wymagane)



    Nazwisko (wymagane)



    Adres email (wymagane)



    Numer telefonu
    (Nie jest wymagany, ale pomoże w szybkim kontakcie. Podaj numer, pod którym najszybciej będziemy mogli nawiązać kontakt.)



    Rodzaj placówki, której dotyczy zapytanie (wymagane):


    Wpisz rodzaj placówki:

    Twoja funkcja w placówce (wymagane):


    Wpisz swoją funkcję:

    Nazwa placówki



    Adres placówki

    Podanie adresu (przynajmniej miejscowości) pomoże nam w dokonaniu ewentualnej wyceny szkolenia z uwzględnieniem kosztów dojazdu

    ———–

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi zapytania/zamówienia opisanej w Polityce prywatności. Wiem, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać. (wymagane)

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera Percepti Edukacja

    Newsletter zawiera informacje o naszych szkoleniach oraz inne informacje dotyczące edukacji (np. artykuły, materiały edukacyjne, przykłady dobrych praktyk). Zgodę na otrzymywanie newslettera można wycofać w każdym czasie, klikając w link dołączony do każdego newslettera.

    Zobacz politykę prywatności

    udostępnij:

    Share on facebook
    Share on google
    Share on twitter
    Share on linkedin
    Share on whatsapp
    Share on email
    Share on print