Pomiar dydaktyczny – konteksty zastosowania w praktyce szkolnej
Na skróty
Pomiar dydaktyczny dostarcza wiedzy na temat poziomu osiągnięć ucznia. Wiedza ta jest potrzebna samemu uczniowi, nauczycielowi i rodzicom ucznia. Dzięki takim informacjom możliwe jest planowanie działań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów. Aby to osiągnąć niezbędne jest prowadzenie pomiaru osiągnięć uczniów w sposób zobiektywizowany.
Szkolenie stacjonarne lub online
To szkolenie dla rady pedagogicznej możemy zrealizować stacjonarnie lub online w czasie rzeczywistym (live). Korzystamy z aplikacji Google Meet, która wielokrotnie sprawdziła się w naszej pracy.
Uszyjemy na miarę
Pamiętaj, że każde z naszych szkoleń możemy dostosować do Twoich potrzeb. Poinformuj nas o nich korzystając z zakładki "Kontakt w sprawie szkolenia".
Dowiedz się więcej o szkoleniu:
Cele ogólne
- Doskonalenie umiejętności doboru narzędzi pomiaru dydaktycznego oraz konstruowania zadań.
Cele szczegółowe
W efekcie udziału w szkoleniu uczestnicy:
- formułują cele kształcenia w odniesieniu do podstawy programowej i możliwości uczniów
- hierarchizują wymagania i komunikują je
- planują badania zmian zachodzących w wiedzy i umiejętnościach uczniów
- wykorzystują wyniki pomiaru/badań w praktyce szkolnej
- Funkcje oceny w procesie kształcenia: ocenianie powiązane z wymaganiami określonymi w podstawie programowej. Ocenianie uczniów jako proces pedagogiczny.
- Rodzaje pomiaru (różnicujący, sprawdzający; jednostopniowy, wielostopniowy. Ustopniowanie (hierarchia) wymagań
- Tworzenie testu: koncepcja testu, plan, kartoteka testu, typologia skal pomiarowych, taksonomia celów (wg B. Niemierki i R. Bloom`a), formy zadań testowych.
- Statystyka w pomiarze dydaktycznym: miary położenia (modalna, mediana, średnia, miary rozproszenia, korelacja, rozkłady liczebności, łatwość /trudność zadania, moc różnicująca zadania, rzetelność pomiaru, skale normalizujące i ich zastosowanie: „standardowa piątka”, staninowa, centylowa,
- Wykorzystanie wyników pomiaru do ewaluacji i planowania procesu dydaktyczno-wychowawczego.
Zajęcia mają charakter warsztatowy z elementami krótkich wykładów/prezentacji
- czas trwania – 4 godziny dydaktyczne
- optymalna grupa uczestników – do 25 osób
- uczestnikami mogą być nauczyciele każdego poziomu edukacyjnego danej szkoły
- warunki techniczne:
- projektor i ekran dobrze widoczny dla uczestników
- stoliki ustawione w wyspy (po 5 osób przy stoliku) lub w podkowę
- sposób ewaluacji: ankieta (dyrektor otrzymuje zbiorczy raport przygotowany na podstawie ankiet)
Szkolenie w wersji online:
Przed szkoleniem online prosimy uczestników o zadbanie o sprawność techniczną sprzętu, który będą wykorzystywać podczas szkolenia (sprawdzenie przed szkoleniem jakości połączenia internetowego, zainstalowanie niezbędnych aplikacji i aktualizacji itp.) Wysyłamy wiadomość email ze wskazówkami i linkiem do wirtualnego pokoju.
* Możliwe jest przeprowadzenie szkolenia na platformie, którą wykorzystuje placówka zamawiająca szkolenie (np. MS Teams). Wymaga to jednak uzgodnienia z prowadzącą/prowadzącym szkolenie.
- Niemierko: Pomiar wyników kształcenia,
- Niemierko B.: (red): ABC testów osiągnięć szkolnych. Warszawa 1975, WSiP.
- Niemierko B.: Miedzy oceną szkolną a dydaktyką. Warszawa 1991, WSiP
- Niemierko B.: Pomiar dydaktyczny. Pomykało B. (red.) Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa 1993, Fundacja Innowacja.
- Niemierko B.: Testy osiągnięć szkolnych. Warszawa 1975, WSiP.
- Egzaminowanie zewnętrzne a praktyka oceniania wewnątrzszkolnego; w: Biuletyn badawczy CKE 5/2005;
- Lipska M. O efektach kształcenia w podstawie programowej; w: Meritum 3/2010
- Lipska M. Monitorowanie realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego w praktyce szkolnej. Wydawnictwo ORE
- http://www.jankowskit.pl/metodyka-nauczania-i-dydaktyka/taksonomia-blooma.html (dostęp: 08.09.2018)
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Więcej informacji nt. sposobu organizacji naszych szkoleń, kosztów i zasad współpracy znajdziesz w sekcji FAQ.
Kontakt w sprawie szkolenia
Jeśli zainteresowało Cię to szkolenie, napisz do nas lub zadzwoń. Zapytaj, zaproponuj zmiany lub zamów.
Zadzwoń: +48 601431060
Napisz:
więcej szkoleń dla rad pedagogicznych
udostępnij: