Wizualizacja tekstu sposobem na lekturę szkolną
Na skróty
Gdy ludzie przestają czytać, cywilizacja upada. Mamy więc misję. Musimy sprawić, by nasi uczniowie polubili czytanie. Łatwo powiedzieć, ale jak to zrobić? Nasza kultura zatoczyła krąg i znowu żyjemy w epoce obrazkowej, więc odpowiedzią na „nieczytanie” powinna być wizualizacja tekstu ułatwiająca jego zrozumienie. A od zrozumienia do polubienia już tylko krok… Wystarczy poznać i wykorzystać w codziennej pracy odpowiednie narzędzia: mapowanie, diagramy, sketchnoting, infografikę.
Szkolenie jest częścią programu rozwojowego dla nauczycieli języka polskiego. Może być zorganizowane jako samodzielne szkolenie lub jako część kursu składającego się z kilku szkoleń.
Ze względu na to, że szkolenie jest adresowane do nauczycieli jednego przedmiotu proponujemy jego realizację w ramach usługi MULTIGRONO (grupa szkoleniowa złożona z nauczycieli kilku zaprzyjaźnionych szkół)
Szkolenie stacjonarne lub online
To szkolenie dla rady pedagogicznej możemy zrealizować stacjonarnie lub online w czasie rzeczywistym (live). Korzystamy z aplikacji Google Meet, która wielokrotnie sprawdziła się w naszej pracy.
Uszyjemy na miarę
Pamiętaj, że każde z naszych szkoleń możemy dostosować do Twoich potrzeb. Poinformuj nas o nich korzystając z zakładki "Kontakt w sprawie szkolenia".
Dowiedz się więcej o szkoleniu:
W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:
- wizualizuje omawiane z uczniami treści
- przygotowuje uczniów do lektury przy pomocy map myśli
- charakteryzuje postać literacką z wykorzystaniem diagramów
- wykorzystuje infografikę do omawiania kontekstów dzieła
Zagadnienia: kultura tekstu pisanego, kultura obrazkowa a pokolenie Y/Z; mapowanie tekstu jako sposób na ściągi i gotowe opracowania; przygotowanie uczniów do lektury – mapy myśli; charakteryzowanie postaci na podstawie diagramu Venna i „podwójnych baniek”; podstawy notowania graficznego: paluszaki, patyczaki i inne stwory rysunkowe; infografika – sposób na konteksty lekturowe.
- jak ułatwić uczniom rozumienie czytanego tekstu
- jak nauczyć uczniów notowania wizualnego z elementami sketchnotingu
- jak wykorzystać diagramy do charakteryzowania postaci
- jak pogłębić charakterystykę postaci dzięki wizualizowaniu
- jak wykorzystać infografikę do omawiania kontekstów dzieła
Zajęcia mają charakter warsztatowy z elementami krótkich wykładów/prezentacji
- czas trwania – 4 godziny dydaktyczne
- optymalna grupa uczestników – 25 osób
uczestnikami mogą być nauczyciele języka polskiego ze szkół podstawowych, zarówno stawiający pierwsze kroki w zawodzie jak i doświadczeni, poszukujący lub chcący odświeżyć swój warsztat
- warunki techniczne:
- projektor i ekran dobrze widoczny dla uczestników
- stoliki ustawione w wyspy (po 5-6 osób przy stoliku) lub w podkowę
- sposób ewaluacji: ankieta (dyrektor otrzymuje zbiorczy raport przygotowany na podstawie ankiet)
Szkolenie w wersji online:
Przed szkoleniem online prosimy uczestników o zadbanie o sprawność techniczną sprzętu, który będą wykorzystywać podczas szkolenia (sprawdzenie przed szkoleniem jakości połączenia internetowego, zainstalowanie niezbędnych aplikacji i aktualizacji itp.) Wysyłamy wiadomość email ze wskazówkami i linkiem do wirtualnego pokoju.
* Możliwe jest przeprowadzenie szkolenia na platformie, którą wykorzystuje placówka zamawiająca szkolenie (np. MS Teams). Wymaga to jednak uzgodnienia z prowadzącą/prowadzącym szkolenie.
- John Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Warszawa 2015
- Merill Harmin, Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa 2015
- Robert J. Marzano, Sztuka i teoria skutecznego nauczania, Warszawa 2012
- Sterna Danuta, OKMIKS. Jak budować partnerstwo w uczeniu się i nauczaniu? Warszawa 2017
- Connie M. Moss i Susan M. Brookhart, Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję – https://glowna.ceo.org.pl/sites/default/files/cele-uczenia-sie.pdf (dostęp: 30.07.2018)
- Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, 2013
- Radek Kotarki, Włam się do mózgu, 2017
- Erich Petlak, Jana Zajacowa, Rola mózgu w uczeniu się, 2010
- Gerald Hüther, Uli Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty, 2014
- Manfred Spitzer, Jak uczy się mózg, Warszawa 2007.
- Joanna Smolińska, Łukasz Szychowski, TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ, wyd. ELITMAT, 2011 (http://jakzdacmaturezmatematyki.pl/files/TECHNIKI_EFEKTYWNEGO_UCZENIA_SIE.pdf – dostęp: 15.11.2017)
- Natalia Minge, Krzysztof Minge, Techniki samorozwoju, czyli jak lepiej zapamiętywać i uczyć się szybciej, wyd. Samo Sedno, Warszawa 2012
- Mel Silberman, Metody aktywizujące w szkoleniach, wyd. Wolters Kluwer, Kraków 2006
- http://www.jankowskit.pl/metodyka-nauczania-i-dydaktyka/taksonomia-blooma.html (dostęp 08.09.2018)
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Więcej informacji nt. sposobu organizacji naszych szkoleń, kosztów i zasad współpracy znajdziesz w sekcji FAQ.
Kontakt w sprawie szkolenia
Jeśli zainteresowało Cię to szkolenie, napisz do nas lub zadzwoń. Zapytaj, zaproponuj zmiany lub zamów.
Zadzwoń: +48 601431060
Napisz:
więcej szkoleń dla rad pedagogicznych
udostępnij: