Jak szkoła/przedszkole może współpracować z rodzicami
Na skróty
Pieczenie ciasta i opłacanie składek, to podobno najczęstsza forma współpracy rodziców ze szkołami i przedszkolami. A co innego wolno rodzicom w szkole lub przedszkolu? Jakie są możliwości współpracy? W jakie obszary życia szkoły lub przedszkola dyrektor i nauczyciele mogą i są gotowi “wpuścić” rodziców? Jak ułożyć tę współpracę, by była bezpieczna dla wszystkich stron?
Szkolenie stacjonarne lub online
To szkolenie dla rady pedagogicznej możemy zrealizować stacjonarnie lub online w czasie rzeczywistym (live). Korzystamy z aplikacji Google Meet, która wielokrotnie sprawdziła się w naszej pracy.
Uszyjemy na miarę
Pamiętaj, że każde z naszych szkoleń możemy dostosować do Twoich potrzeb. Poinformuj nas o nich korzystając z zakładki "Kontakt w sprawie szkolenia".
Dowiedz się więcej o szkoleniu:
W efekcie udziału w szkoleniu uczestnik:
- charakteryzuje wymagania państwa wobec szkół w zakresie współpracy z rodzicami
- formułuje pomysły na współpracę z rodzicami uczniów/wychowanków w różnych obszarach funkcjonowania szkoły/przedszkola
- wskazuje czynniki zachęcające i zniechęcające rodziców do współpracy ze szkołą/przedszkolem, hierarchizuje je oraz identyfikuje te, na które ma wpływ
- wyznacza i stosuje standardy współpracy szkoły/przedszkola z rodzicami uczniów/wychowanków
- podaje przykłady modyfikacji działań własnych i innych nauczycieli, które mogą korzystnie wpłynąć na wzrost zaangażowania rodziców we współpracę ze szkołą/przedszkolem
- czynniki wpływające na zaangażowanie rodziców
- co oznacza „współpraca z rodzicami”? Odwołanie do wymagań państwa wobec szkół/placówek (rodzice są partnerami szkoły/przedszkola)
- poziomy wpływu (tzw. Drabina partycypacji) – wpływ nie oznacza „oddania władzy”
- obszary współpracy z rodzicami (dydaktyka i wychowanie, przestrzeń, organizacja życia placówki) – przykłady działań i rozwiązań, dobre praktyki, pomysły
- standardy współpracy (zakres, częstotliwość, kryteria sukcesu, wskaźniki) – wykorzystanie przykładowych standardów współpracy
- plan oraz standardy współpracy z rodzicami dla konkretnej placówki – jak pracować z rodzicami nad planem i standardami współprac
Zajęcia mają charakter warsztatowy z elementami krótkich wykładów/prezentacji
- czas trwania – 5 godzin dydaktycznych
- optymalna grupa uczestników – 25 osób
- warunki techniczne:
- projektor i ekran dobrze widoczny dla uczestników
- stoliki ustawione w wyspy (po 5-6 osób przy stoliku) lub w podkowę
- sposób ewaluacji: ankieta (dyrektor otrzymuje zbiorczy raport przygotowany na podstawie ankiet)
Szkolenie w wersji online:
Przed szkoleniem online prosimy uczestników o zadbanie o sprawność techniczną sprzętu, który będą wykorzystywać podczas szkolenia (sprawdzenie przed szkoleniem jakości połączenia internetowego, zainstalowanie niezbędnych aplikacji i aktualizacji itp.) Wysyłamy wiadomość email ze wskazówkami i linkiem do wirtualnego pokoju.
* Możliwe jest przeprowadzenie szkolenia na platformie, którą wykorzystuje placówka zamawiająca szkolenie (np. MS Teams). Wymaga to jednak uzgodnienia z prowadzącą/prowadzącym szkolenie.
- Frąckowiak, „Gdy rodzic staje się roszczeniowy: poradnik dla nauczycieli”, Wyd. eMPi2, 2015
- Kupaj, W. Kresa „Kompetencje coachingowe nauczycieli. Jak rozwijać potencjał ucznia w szkole” Warszawa 2014
- K. McEwan, Jak sobie radzić z rodzicami, którzy są źli, zmęczeni, bezradni lub po prostu stuknięci, WSiP, 2012
- Friedemann Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania t. 1-4, wyd. WAM,
- Tony Stoltzfus, „Sztuka zadawania pytań w coachingu”, wyd. Aetos Media Sp. z o.o., Wrocław 2012
- Mariola Łaguna, „Szkolenia. Jak je prowadzić…”, wyd. GWP , Gdańsk 2008
- Agnieszka Kozak, Mariola Łaguna, „Metody prowadzenia szkoleń, czyli niezbędnik trenera”, wyd. GWP, Gdańsk 2009
- Mariola Łaguna, Paweł Fortuna, „Przygotowanie szkolenia, czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu”, wyd. GWP , Gdańsk 2009
- Mirosław Urban, „Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia”, wyd. GWP, Gdańsk 2010
- Paweł Fortuna, Perswazja w pracy trenera, czyli jak kształtować postawy uczestników szkoleń
- http://szkolawspolpracy.pl/ (dostęp: 26.07.2018) – strona projektu „Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” (ogólnopolski projekt systemowy Ministerstwa Edukacji Narodowej realizowany w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej od marca 2013 do czerwca 2015 roku) – na stronie znajdują się poradniki, standardy współpracy, dobre praktyki
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Więcej informacji nt. sposobu organizacji naszych szkoleń, kosztów i zasad współpracy znajdziesz w sekcji FAQ.
Kontakt w sprawie szkolenia
Jeśli zainteresowało Cię to szkolenie, napisz do nas lub zadzwoń. Zapytaj, zaproponuj zmiany lub zamów.
Zadzwoń: +48 601431060
Napisz:
więcej szkoleń dla rad pedagogicznych
udostępnij: